دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرسش و پاسخ جاذبه و دافعه

از منظر آموزه‌های وحیانی خطرناک‌ترین افراد که نباید آنها را در روابط اجتماعی به عنوان دوست و رفیق انتخاب کرد چه کسانی هستند؟
پرسش و پاسخ جاذبه و دافعه
پرسش و پاسخ جاذبه و دافعه

پرسش:

از منظر آموزه‌های وحیانی خطرناک‌ترین افراد که نباید آنها را در روابط اجتماعی به عنوان دوست و رفیق انتخاب کرد چه کسانی هستند؟

پاسخ:

اکثريت مردم فکر میکنند حسن خلق و لطف معاشرت و اجتماعی بودن به اين است که انسان همه را با خود دوست کند در حالی که برای يک انسان صاحب مرام و مسلک که فکر و ايده خاصی را در اجتماع تعقيب می‌کند و فقط در فکر منفعت شخصی خود نمی‌باشد، اين معنی که خوب و بد او را دوست داشته و او نيز با خوب و بد دوست باشد، ميسر نيست زيرا همه مردم نه مسلک واحدی دارند و نه پسندهای واحدی.

در بين مردم، عادل، ظالم، گنهکار و بیگناه و... وجود دارد و اينان نمیتوانند همه يکسان با آدمی که برای زندگی خود هدفی را دنبال می نمايد، رابطه داشته باشند لذا برای افراد هدفمند روابط انسان با ديگران و دوستی و محبت انسان نسبت به آنان فرق می‌کند، عدهای را جذب و عدهای را دفع می‌کند و اين يک مطلبی است روشن و آشکار.

اسلام دين محبت و عشق است و خداوند متعال پيامبر اسلام (ص) را رحمت برای عالميان معرفی می‌نمايد.(الانبیاء - 1‍07)

او حتی نسبت به خطرناک ترين دشمنان خود رحمت است و به آنان محبت بايد بکند امّا محبتی که قرآن سفارش آن را نموده و به آن دستور میدهد اين نيست که مطابق ميل هر کسی عمل شود و در رفتار خود به بهانه دوست داشتن ديگران طبق خوشايند آنان تصميم گرفته و عمل شود.

اين نوع علاقه داشتن دليل بر خوش اخلاقی نبوده و مورد پذيرش عقل نمیباشد، بلکه نفاق و دوروئی است البته اينکه انسان در جامعه با خوب و بد با مدارا رفتار کند غير از اين است که با خوب و بد خو کند، و رفیق و دوست شود.

بر اين اساس ما مؤظف هستيم که در جهت حفظ آئين خود کسانی را به عنوان دوست برگزينيم. امام(ع) میفرمايد: «اعجز الناس من عجز عن اکتساب الاخوان؛ ناتوان ترين مردم کسی است که از دوست يافتن ناتوان باشد.»(نهج‌‌البلاغه - حکمت 11) و همين طور ناچاريم با يک عده دوست نباشيم، ولي بايد از دوستی با هواپرستان، پول و منفعت پرستان و منافقان پرهيز کنيم.

در اين ميان وقتی به روايات اسلامی که يکی از منابع دينی ما می‌باشد مراجعه میکنيم مشاهده می‌کنيم که به دوستی پاک دلان و مؤمنان ما را دعوت کرده است. ابن عباس می‌گويد: از رسول اکرم(ص) سؤال کردند بهترين هم‌نشينان کيست؟ حضرت فرمود:

((من ذکّرکم بالله رؤيته وزادکم فی علمکم منطقه و ذکّرکم بالآخرة عمله؛ آن کس که ديدنش شما را به ياد خدا بيندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و رفتار او شما را به ياد آخرت بيندازد)).(بحارالانوار، ج 1، ص 203)

و در زمينه افراد بیدين و آلوده و ناپاک به شدت ما را برحذر داشته است زيرا دوستی با آنان زمينه از دست دادن عقيده و ايمان انسان را فراهم میکند چون هر دوستی انسان را به سوی مشاکلت و مشابهت میکشاند و در نتيجه انسان هم سنخ محبوب خود میشود. همان‌گونه که پیامبر گرامی می‌فرماید «المرء علی دین خلیله و قرینه» سبک زندگی انسان بر طبق مذهب و سیره دوست صمیمی و رفیق دلبندش خواهد بود. (وسایل الشیعه، ج 4، ص 207)

در نگاه اميرمؤمنان علی ـ عليه السلام ـ دوستی با افرادی مورد ضرر و خطر رسيدن به دين و دنيای مؤمنان میگردد و لذا بايد از آنها دوری گردد، آنها عبارتند از:

1-دروغگو: «و إياک ومصادقة الکذّاب فانه يقرّب البعيد و يبعد عليک القريب، دوری کن از دوستی کردن با دروغگو پس به درستی که او دور را نزديک جلوه می‌دهد و نزديک را دور». (بحارالانوار، ج71، ص 209) يعنی امری را که دور است از تو و رسيدن به آن دشوار است چنان مینمايد که آن امر نزديک است و انسان را بر سعی از برای آن وا میدارد و امری را که تحصيل آن آسان است، چنان مینمايد که دور است و مانع از سعی انسان برای رسيدن به آن میشود.

2. افراد شرور: «اياک و معاشرة الاشرار فانّهم کالنّار مباشرتها تحرق؛ از همنشينی و معاشرت با اشرار بپرهيز زيرا آنان همانند آتش‌اند و معاشرت با آنان سوزاننده است».(الحکم الزاهره، ص 561)

3. چاپلوس: علی(ع) می‌فرماید: «شرّ اخوانک من داهنک فی نفسک و ساترک عيبک؛ کسی که در امر خواهش نفس با تو چاپلوسی کند و عيب تو را بپوشاند از بدترين دوستان تو است».(غررالحکم، ص 446)

4. تنها گذاشتن در گرفتاریها: امام علی(ع) می‌فرماید: «شر الاخوان المواصل عند الرّخا و المفاصل عند البلاء؛ بدترين دوستان آن کس است که به هنگام آسايش بپيوند و وقت گرفتاری جدايی جسته و تنها بگذارد». (غررالحکم و دررالکلم، ج 1، ص 545)

5. انسان های نادان، بخیل و ستم پيشه: امام علی(ع) در نامه‌ای  به امام حسن(ع) فرموده است: «يا بنيّ اياک و مصادقة الاحمق فانّه يريد ان ينفعک فيضرک و اياک و مصادقة البخيل فانه يقعد عنک أحوج ما تکون اليه واياک و مصادقة الفاجر فانه يبيعک بالتاقه؛ فرزندم از دوستی با نادان بپرهيز که میخواهد به تو نفعی برساند پس ضرر میزند و از دوستی بخيل بپرهيز که او در مورد حاجت تو به گونهای مینشيند که گويا محتاج‌تر از تو است و از دوستی فاجر بپرهيز که به فروختن تو به قيمت ناچيزی حاضر می‌گردد. زيرا دين ندارد و از خداوند نمی‌ترسد».(بحارالانوار، ج 71، ص 209)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 06 تیر ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS