دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است.
پیشگیرى از انحراف جنسى
پیشگیرى از انحراف جنسى

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است. تربیت کودکان براساس پاکدامنى از مهم‌ترین وظایفى است که بر دوش پدران و مادران قرار گرفته است.

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«مِنْ حقّ الولدِ عَلى والدِهِ ان یُحسّن اسمَهُ اذا ولد، وَ اَنْ یعلّمه الکتابة اذا کَبُرَ، وَ اَنْ یَعُفَّ فرجه اذا اَدْرَکَ.» [50]

«از حقوق فرزند بر پدر آن است که پس از تولد نام نیکو بر وى نهد، و آنگاه که به سن آموزش رسید [خواندن و] نوشتن بدو بیاموزد، و پس از بلوغ از انحراف جنسى او جلوگیرى کند.»

تربیت براساس عفت و پاکدامنى مستلزم پیشگیرى از انحراف در مرحله پیش از بلوغ است.

نخستین علامت پیشگیرى نیز دور داشتن کودک از انگیزش جنسى و آگاهى از چگونگى آن است.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«وَالّذى نَفْسى بیده لَوْ اَنَّ رجلاً غَشِىَ امرأته و فِى البیت صبّىٌ یراهما و یَسْمَعُ کلامهما و نَفسهما ما اَفْلَح ابداً، اِنْ کانَ غلاماً کان زانیاً اَوْ جاریةً کانت زانیةً.» [51]

«قسم به آنکه جانم در دست اوست اگر مردى با همسرش مجامعت کند و در خانه کودکى باشد که آنها را مى‌بیند و صدا و نفسشان را مى‌شنود هرگز سعادتمند نخواهد شد، اگر پسر باشد، زانى، و اگر دختر باشد، زانیه خواهد گردید.»

از روشهاى دیگر پیشگیرى، جدا کردن بستر خواب کودکان است. حضرت امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«... وَ فَرِّقُوا بینهم فِى المضاجعِ اِذا کانُوا ابناء عشر سنین.» [52]

«... کودکان آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند بستر خوابشان را جدا کنید.»

جدا کردن بستر خواب پسران و دختران ضرورت بیشترى دارد. حضرت امام باقر ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«یُفَرَّقُ بینَ الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فِى الْمَضاجِعِ اِذا بلغُوا عَشْر سنین.» [53]

«بستر خواب پسران و دختران (زنان) آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند، جدا مى‌شود.»

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرموده است:

«الصَّبِىُّ وَ الصَّبِىُّ، و الصبىُّ و الصبیّة، و الصِبیَّةُ وَ الصبیّة یُفَرَّقُ بینهم فِى المضاجِعِ لِعَشْرِ سنینَ.» [54]

«بستر خواب کودکان ده ساله: پسر بچه از پسر بچه، پسر بچه از دختربچه، و دختربچه از دختربچه جدا مى‌شود.»

حضرت امام صادق ـ علیه‌السلام ـ از نزدیک کردن دختر شش ساله به غیر محارم خود نهى کرده است:

«اذا أتى علیها ستّ سنین فلا تَضَعْها عَلى حُجْرِکَ.» [55]

«دختر بچه نامحرم وقتى به شش سالگى رسید، او را بر دامنت منشان.»

نیز از بوسیدن دختر بچه نامحرم نهى فرموده است:

«اِذا بَلَغَتْ الْجارِیةُ الْحُرَّةُ سِتّ سِنینَ فَلا یَنْبَغى لَکَ اَنْ تُقَبِّلَها.» [56]

«دختر بچه آزاد وقتى به سن شش سالگى رسید، برایت شایسته نیست او را ببوسى.»

[چنان که گذشت] مقصود، نبوسیدن او از جانب بیگانگان است، نه پدر و مادر و عمو یا محارم دیگر.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«... وَالغلامُ لا یُقبّلُ المرئةَ اذا جاز سَبْعَ سنینَ.»

«پسربچه‌اى که از هفت سالگى گذشته (وارد هشت سالگى شده)، نباید زنى [نامحرم] را ببوسد.»

اما آنگاه که انحراف جنسى پدید آمد، مى‌باید اقدامات تنبیهى را براى بازدارى از تکرار عمل به کار گرفت. از امام صادق ـ علیه‌السلام ـ درباره حکم پسربچه ده ساله‌اى که با زنى زنا کرده سؤال شد، حضرت فرمود:

«یُجَلَّدُ الغلامُ دونَ الْحَدِّ.» [57]

«به کم‌تر از حدّ تازیانه مى‌خورد.»

در زمان حاضر بایسته است کودک را از هر آنچه که موجبات انگیزش او را فراهم مى‌آورد، بازدارند؛ همانند کتابهاى قصه و رمان، عکس و تماشاى فیلمهاى منافى عفت. نیز باید مراقب کودکان در خلوتها و ارتباطاتشان با دیگر همسالان بود تا از انحراف جنسى پیشگیرى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS