دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کارنامه عملکرد وهابیون

No image
کارنامه عملکرد وهابیون

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : وهابيت،تخريب،كشتار،محاصره

وقتی ما درباره یک دین، فرقه، مذهب، مسلک دچار تردید می‌شویم و نکاتی خاص به ذهن ما می‌رسد، بهترین چیزی که انسان را از سردرگمی خارج می‌سازد بررسی کارنامه عملکرد بزرگان آن فرقه می‌باشد. زیرا این بزرگان در هر فرقه و مذهبی که هستند اعتقادات و باورهای فرقه را پایه ریزی کرده و عامل به آن هستند.

مثلاً شیعه مبنا و اساس و پایه حرف‌های خود رابر استدلال نهاده است و بنا بر آیه:

«قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»[1]

مخالفانش را دعوت به استدلال و برهان می‌نماید.

حال باید کارنامه وهابیت و بزرگان آن را ورق زد تا متوجه شد که افکار عملکرد ایشان چگونه می‌باشد.برای بررسی این مطلب ابتداء باید مقدمه‌ای را یادآور شد. دعوت وهابیان و عملکرد ایشان دارای دو مرحله کلی می‌باشد.

نخست: یک دوره 75 ساله تا سال 1235 که خاندان سعود حکومت کردند و با قلع و قمع دولت نجد به دست ابراهیم پاشای عثمانی و قتل عبدالله بن سعود در استامبول، خاندان یاد شده از قدرت ساقط شدند و بعد از آن برای مدتی قریب به هشتاد سال در عزلت روزگار گذراندند.

مرحله دوم: دعوت وهابیان با فعالیت عبدالعزیز بن عبدالرحمن در سال 1319 ق آغاز شد زمانی که وی از کویت به نجد آمد و پس از تسلط به نجد و توسعه قدرت خود، کشور عربستان سعودی را ایجاد کرد و تاکنون فرزندان وی به این کشور حکومت می‌کنند.[2]

وقتی کارنامه وهابیان را با یک نگاه اجمالی نه تفصیلی بررسی می‌کنیم؛ می‌بینیم که کارنامه بسیار سیاهی دارندکه یکی از کارهای ننگین آنها حمله به شهرها و قتل و غارت آنها می باشد

الف: حمله به طائف در سال 1217

وهابیان در ذی القعده سال 1217 با جنگ و ستیز وارد طائف شدند و همگان حتی کودکان را نیز قتل عام نمودند و اطفال و شیرخوارگان را نیز در آغوش مادران سر بریدند و گروهی از مردم فراری را نیز دنبال نموده و کشتند و اموال مردم را غارت کردند و بسیاری از خانه‌ها را تخریب کردند.

ب: محاصره جده توسط وهابیان در سال1218

سعود در سال 1218 نامه‌ای به مردم جده نوشت و از آنان خواست از او اطاعت کنند آنان در پاسخ نوشتند ما رعیت شریف (حاکم وقت حجاز) هستیم و اطاعت ما وابسته به اطاعت اوست. آنگاه سعود با سپاهیانش جده را به مدت 8 روز محاصره کردند اما کاری از پیش نبرده، به سرزمین‌های خود بازگشتند ولی دوباره در محرم 1219 با دوازده هزار سرباز جنگجو به عزم محاصره جده حرکت کرده و سه روز جده را در محاصره داشتند و روزی یک بار به شهر حمله می‌کردند. بعد از سه روز جنگ بسیار سختی در گرفت و با عزیمت (فرار و شکست) وهابیان پایان یافت.

ج: تسلط وهابیان بر ینبع

وهابیان ینبع را هم مثل سایر شهرها محاصره کردند و بالاخره وارد شهر شدند و دست به کشتار زدند ولی سپاه شریف آنها را بیرون کرد بنابراین آنان به طرف جده برای محاصره رفتند ولی توپ‌های شهر جده آنها را دور ساخت. آنها به محاصره راه‌ها پرداختند و هرکه را سر راه می‌دیدند می‌کشتند و مسلمانان را مشرک می‌خواندند.[3]

د: حمله وهابیان به نجف در سال1222

در این زمان وهابیان تصمیم گرفتند به نجف حمله کنند بنابراین به نجف لشگرکشی کرده مال رعیت و خزانه حضرت امیر به غارت رفت و کتابخانه حضرت را آتش زدند ولی چون کراماتی از حضرت دیدند برگشتند.[4]

همچنین آنان در سنه 1223 به لارستان حمله و در سال 1224 شام را تسخیر و شهر دمشق را به تصرف درآوردند.

و از این نمونه کارها که چند مورد جهت مثال بیان شد. مشت نمونه خروار است.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS