دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

جامعه‌ی‌ ما پس از انقلاب اسلامی ایران با مسائل فراوانی روبرو بوده و هست كه از آن میان می‏توان به مسأله‌ی اندیشه و اعتقاد دینی جوانان و تثبیت و تحکیم رفتارهای دینی آنان اشاره کرد. در ایران اسلامی، همراه با پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور داعیه‌های نو در عرصه‌ی سیاست، فرهنگ و تقویت اندیشه و تفكر فرهنگی و دینی، جریانات اجتماعی و فكری فراوانی در قالب آموزه‌های(Paradigms) رقیب در حوزه و فرهنگ و دین به میدان آمدند. این تحولات اجتماعی و فكری ابتدا در قالب حركت‌های رقابتی (به عنوان رقیب) به میدان آمد، كم‌كم به صورت جریانات معارض و چالش‌برانگیز نمودار شده‏اند كه اساسی‌ترین پیامد آن را می‏توان برانگیختن چالش‌های فراوان ویژگی‌ها یا مؤلفه‌ها برای هویت دینی (اعتقاد، عمل و اندیشه دینی) دانست.

در این کتاب راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.

بخش اول این کتاب با نام «آموزه های معاصر» داری هفت فصل است که عبارتند از: مدرنیسم، لیبرالیسم، نظریه کثرت گرایی فرهنگی، نظریه کثرت گرایی دینی، نظریه جامعه مدنی، جهانی شدن فرهنگی ـ اجتماعی و پسا ساختار گرایی.

بخش دوم کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد؛ هویت از نظر گاه های مختلف، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت، بحران هویت، هویت از دید جامعه شناختی، دین و هویت، هویت دینی، مطالبیاست که در این بخش به صورت مفصل تبیین شده است.

بخش سوم کتاب آموزه های معاصر و چالش های آن برای هویت دینی پرداخته است، که فصل های آن شامل: مدرنیسم و چالش های آن برای هویت دینی، لیبرالیسم و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی دینی و چالش های آن برای هویت دینی، جامعه مدنی و چالش های هویتی آن، جهانی شدن فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، پسا ساختار گرایی و چالش های هویتی آن، است.

بخش چهارم کتاب به راهکارها و چشم اندازها می پردازد؛ راهکارهای عملی، راهبردهای تعمیق و گسترش هویت دینی، سیاست های اجرای برنامه توسعه هویت دینی، برنامه های گسترش و تعمیق هویت دینی، فصل های بخش چهارم این کتاب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS