دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آموزگار دینی؛ هدایتگر دانش آموز در مسیر تعالی

No image
آموزگار دینی؛ هدایتگر دانش آموز در مسیر تعالی در بحث آموزش مباحث دینی و تربیت معنوی کودکان و نوجوان و مسئولیتی که مراکز آموزشی در این زمینه بر عهده دارند، نقش و جایگاه مربیان و آموزگاران درس دینی نیز بسیار حائز اهمیت است، قابلیت این گروه در انتقال مفاهیم ارزشمند دینی بیشترین تأثیر را بر مخاطبان دارد و به همین دلیل نیز دقت نظر کافی برای انتخاب مربیان و آموزگاران این درس از اهمیت بسیاری برخوردار است .
بی تردید لازمه آموزش صحیح و سازنده برخورداری از دبیران ورزیده ، با تجربه و آگاهی است که به مباحث دینی آشنایی کافی داشته و در آموزش موضوعات درسی به دانش آموزان، مباحثی چون توحید، جهانشناسی و خداشناسی را نیز به طور غیر مستقیم مطرح کنند .
در برنامه های آموزشی که به مربیان و معلمان اختصاص دارد نیز می توان دوره هایی را برای آموزش مباحث دینی پیش بینی کرد تا هم اطلاعات مربیان و معلمان متناسب با موضوعات روز باشد و هم در این رابطه با انتقال مفاهیم دینی به دانش آموزان آگاهی کافی را داشته باشند، از این رو لازم است مربیان علاوه بر آموزشهای تخصصی در آموزشهای ضمن خدمت برای شیوه ارائه دروس دینی هم آموزشهای کافی را دریافت کنند .
در کتابهای درسی که به صورت تخصصی مفاهیم دینی را مطرح می کنند، این مباحث و اصول باید حفظ شوند اما لازم است علاوه بر آموزش معلمان در کتابهای درسی بازنگری متناسب با نیاز جوانان نیز صورت گیرد .
از آنجا که مربیان برای دانش آموزان مباحث علمی را مطرح می کنند، جوانان و دانش آموزان نیز به معلم خود نگاه ویژه ای دارند و به دلیل باوری که در مورد مربیان در ذهن آنان ایجاد شده، مربی خود را الگو قرار می دهند .
قالبهای عینی بر فرضیه و آزمون استوار هستند و از این جهت در نتیجه به قوانین ثابت می رسند . این امر خود نشان دهنده نظم موجود در عالم هستی است و افراد را به سمت خداشناسی سوق می دهد به این ترتیب که در می یابند خداوند ناظم، جهان هستی را در قالبی منظم آفریده است .
روش غیر مستقیم در ارائه مباحث و مبانی دینی از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است، زیرا در روش مستقیم تذکرات زیاد و متوالی سبب لجاجت و مقاومت منفی می شود و بیان ایرادها و نصیحتها حساسیت گیرنده را جریحه دار می کند . علاوه بر این، احساس غرور و خودخواهی و احساس خفت ناشی از پذیرش خطا سبب مقاومت روحی می شود.
روش الگویی و روش استفاده از مثال و قصه گویی و نمایش و یادآوری نعمتهای الهی از جمله روشهای غیر مستقیم است که مربیان کارآزموده با آگاهی از تأثیرات مثبت بهره گیری از روش غیر مستقیم آموزش و استفاده مناسب از شیوه های مختلف، می توانند فعالیتهای سازنده ای در این زمینه داشته باشند .
هرچه والدین و معلم یا مربی که تربیت یا قسمتی از تربیت کودک را بر عهده دارند با ویژگیهای کودکان و نکات روانشناسی و تربیتی آنان آشناتر باشند در امر آموزش موفقتر هستند.
شک نیست شیوه های آموزش باید اصولی ،علمی و کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی، باید عوامل تأثیرگذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومان نیز به درستی بهره جست زیرا اگر دیر شود، قلب نوجوان به چیزهای دیگر مشغول و سخت می شود و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده، یا بسیار مشکل و کم اثر می شود .
الگوهای رفتاری کودک باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند زیرا کودکان الگو پذیران خوبی اند و به طور معمول از پدر و مادر خود الگو می گیرند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
Powered by TayaCMS