دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد

No image
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع نجف با اشاره به اشتیاق جوانان به تحصیل علوم دینی و کمبود مدارس علمیه، خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی با بیان اینکه بعد از سرنگونی دولت صدام و حزب بعث، مشتاقان برای حضور در حوزه های علمیه عراق به ویژه حوزه نجف بسیار زیاد شده است و نجف اشرف از کمبود حوزه علمیه رنج می برد، خواستار اهتمام دولت وعلما به تاسیس حوزه های علمیه جدید در این شهر و نیز دیگر شهرهای عراق شد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه های علمیه در نشر و گسترش احکام و فرهنگ اسلام تاکید کرد: حوزه های علمیه عراق همیشه پاسدار و نگهبان اسلام و تشیع بوده اند به گونه ای که نظام دیکتاتوری صدام نیز توان مقابله با آنها را نداشت.
آیت الله فیاض با اشاره به دوران سخت حاکمیت حزب بعث در عراق افزود: دوران حکومت صدام سختترین مرحله حیات حوزه علمیه نجف بود که در آن مراجع و علما تحت فشار و خفقان این نظام قرار داشتند و خواستار اعتراق مراجع به مشروعیت حزب بعث بودند.
مرجع تقلید نجف، حمایت مردم از علما را از عوامل اصلی پایداری مراجع و حوزه های علمیه توصیف کرد و اظهار داشت: مردم عراق مانند کوه در برابر حزب بعث و دشمنان اسلام ایستادند و از مراجع که شناسنامه دین و مذهب هستند حمایت کردند.
وی تعداد طلاب حوزه علمیه نجف را 5000 نفر ذکر کرد و گفت: پس از سقوط نظام دیکتاتور، حوزه علمیه نجف حیات تازه ای یافت و جوانان با وجود کمبود مدارس علمیه و مسکن از شهرهای مختلف عراق به نجف سرازیر شدند و به تحصیل علوم دینی پرداختند.
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه در سراسر کشور شد و تصریح کرد: اکنون وقت آن فرا رسیده است تا مراجع، مردم و دولت علاوه بر عمران و آبادی کشور به تاسیس حوزهای علمیه در سراسر کشور اقدام کنند و جوانان تشنه به علوم اهل بیت را از این فیض گرانبها سیراب کنند.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
Powered by TayaCMS