دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است آیت الله مصباح یزدی گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش‌ «جمهوری اسلامی ایران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ‌گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
وی با بیان این که کشور ما با دیگر کشورها از نظر مبانی اختلاف نظر دارد،‌ خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در هر رشته که وارد می‌شویم براساس مبانی و اعتقاداتی که خود داریم به بررسی بنشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم دارای برتری است، هر چند که جهان به واسطه تسلط سیاسی و اقتصادی غرب آن را نپذیرد.
وی خاستگاه علم جامعه شناسی را مغرب زمین خواند و افزود: جامعه شناسی خواه یا ناخواه تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب تشکیل شده است و بیشتر سردمداران مکاتب جامعه شناسی متعلق به مغرب زمین هستند.
وی ادامه داد: اصطلاح بومی سازی با فرهنگ بیشتر از علوم تناسب دارد، گویی که بخشی از شاخه های علم جامعه شناسی را نیز مباحث فرهنگی شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این وضع تا جایی که مربوط به اصطلاح و ادبیات باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون الفاظ ابزار هستند و در برخی از علوم از اصطلاحات غربی استفاده می‌شود و اشکالی نیز ندارد، ‌اما اقتضای فرهنگی این است که معادل سازی کنیم و از کلمات فارسی بهره ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: بحث دیگر جامعه شناسی مربوط به بینش ها، جهان بینی ها و نظریه‌هایی است که به زیربنای جامعه شناسی برمی‌گردد و بیشتر با فرهنگ غربی سازگار و یا بر اساس آن پی‌ریزی شده است، ما وظیفه داریم براساس مبانی دینی و اعتقادی خود آن را تعریف کنیم؛ گرچه با مبانی و اعتقادات دیگران سازگار نباشد.
وی با بیان این که ما در توسعه علوم تنگ نظر نیستیم،‌ خاطر نشان کرد: بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است که باید به آن بپردازند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، بخش دیگر موضوع جامعه شناسی را روش‌های آن خواند و اظهار داشت: ما دانشمند مسلمان اگر بخواهیم در جامعه شناسی نظر دهیم، به خود حق می دهیم از آیات قرآن و روایات استفاده نماییم در حالی که دیگران تنها به تجربه‌های حسی اتکا کرده و برخی به مسائل عقلی نیز قائل هستند و این نظریات ما با اعتقادات آن‌ها سازگاری ندارد؛ ولی این روش مبنای دینی ما است که باید آن را بپذیریم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنها به اصطلاحات بومی سازی اکتفا کردن درست نیست، افزود: ما مسلمانان اختلاف مبنایی در متدلوژی با غرب داریم، برای این که علم می‌تواند به تجارب حسی، یا به دلایل عقلی و یا بر اساس وحی نیز باشد که در بحث وحی ما تأکید و اعتقاد داریم.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: ما برای هر علمی باید متدلوژی خاص خود را در نظر بگیریم؛ هر چند که برای غربی ها پذیرفته نیست، ولی برای ما کاری مطلوب است که بفهمیم این نظریه با قرآن سازگار است یا نیست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
Powered by TayaCMS