دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی ذیقعده

No image
اعمال عبادی ذیقعده اعمال ماه ذی قعده‌
ذی قعده، از ماه‌های حرام است که در جاهلیت مورد احترام بوده و اسلام نیز آن را گرامی داشته است. این ماه به اجابت دعا معروف است.

اعمال عبادی در ماه ذی قعده‌
1. چهار رکعت نماز در یکشنبه ذی قعده:
روایت شد، پیامبر (ص) در روز یکشنبه در میان مردم حاضر شد و فرمود: «ای مردم! چه کسی می‌خواهد توبه کند؟ همه پاسخ مثبت دادند. آن‌گاه فرمود:
غسل کرده و وضو بگیرید. چهار رکعت نماز در این روز بخوانید. در هر رکعت، یک بار سوره حمد، سه بار سوره اخلاص و یک بار هم سوره فلق و ناس را بخوانید. پس از تمام شدن نماز، هفتاد مرتبه استغفار کنید و سپس «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ » بگویید. بعد از آن، این دعا را بخوانید:
یا عَزیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لی‌ ذُنُوبی‌ وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ!
سپس فرمود:
کسی که این عمل را به جا آورد، از جانب آسمان به او ندا می‌رسد: ای بنده خدا! توبه‌ات پذیرفته شد و گناهانت بخشوده گشت. کردارت را از سر بگیر.(211)

واقعه روز یازدهم ماه‌
میلاد امام رضا (ع) در سال 148 ه.ق‌
پانزدهم ماه‌

اعمال شب پانزدهم
1. عبادت. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که در ماه ذی قعده، شبی است با برکت و آن، شب نیمه است که خداوند، با نگاه رحمت به بندگان با ایمان می‌نگرد. کسی که در آن شب، به طاعت مشغول باشد، پاداش صد روزه‌دارِ غیر گناهکار را به او می‌دهند.(212)

اعمال روز بیست و سوم ماه‌
1. زیارت حضرت رضا (ع). زیارت این روز، سنّت است و سید بن طاووس از بعضی نقل کرده که مستحب است.(213)

بیست و پنجم ماه ذی قعده‌
اعمال شب بیست و پنجم ذی قعده‌
1- عبادت و بندگی.(214)

اعمال روز بیست و پنجم: این روز، روز دَحْوالارض است.
1. داشتن روزه.(215)
2. غسل.(216)
3.نماز گزاردن. دو رکعت نماز که در هر رکعت، یک بار سوره حمد و پنج بار سوره شمس خوانده می‌شود. پس از سلام بگوید:
«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ » آن گاه دعای زیر را بخواند:
یا مُقیلَ العَثَراتِ اَقِلْنی‌ عَثْرَتی‌ یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی‌ یا سامِعَ الْأَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی‌ وَارْحَمْنی‌ وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتی‌ وَما عِنْدی‌ یا ذَاالْجَلالِ وَالْأکْرامِ!(217)
ای گذرنده از لغزش‌ها، درگذر از لغزشم، ای اجابت کننده دعوت‌ها! اجابت کن دعایم را، ای شنوای ای آوازها! بشنو آوازم را و بر من رحم کن، و بگذر از بد کرداری‌ام و آنچه نزد من است، ای صاحب جلال و اکرام!
4. خواندن دعاهای وارد شده در مفاتیح الجنان.
5. خواندن زیارت حضرت رضا (ع). بعضی از علما، خواندن زیارت امام رضا (ع) را در این روز، مستحب دانسته‌اند.

وقایع روز سی‌ام ماه‌
شهادت امام محمّد تقی (ع) در سال 220 ه.ق (البته روز شهادت، آخر ماه ذی قعده است).(218)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
Powered by TayaCMS