دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد

No image
الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد

بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، مسئولیت تبلیغ شریعت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم بر دوش ائمة اطهار علیهم السلام گذاشته شد که متأسفانه از همان آغاز با کار شکنی ها و مخالفت های اشکار دشمنان دین همراه بود. امام جویندگان حقیقت از آسیب های این جامعه طوفان زده جمالت در امان مانده و طریق سعادت را پیش گرفتند
شناخت شخصیت ائمه علیهم السلام تنها طریق رستگاری امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شناخته شد و هر که به آن تمسک جست به هدایت رسید
کتاب « الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» به تبیین و تشریح شصخیت ائمه اطهار علیهم السلام پرداخته و عظمت علمی ، تقوایی ، فکری ،... ایشان را بر اساس روایات و تاریخ که گاه به قلم و بیان معاندین ایشان است ذکر کرده است

این کتاب به شرح حال ائمه 12گانه اختصاص یافته است و می‌توان آن را در زمره قدیمی‌ترین کتاب‌های امام شناسی و در ردیف کتاب ,,الحجه الکافی شیخ محمدبن یعقوب کلینی (م329ه.ق) به شمار ‌آورد.

باب نخست این کتاب به شرح حال امیرمومنان (ع) اختصاص دارد و بیشترین حجم کتاب را نیز در بردارد. باب سوم به امام حسین(ع) و شرح ماجرای کربلا و شهدای آن اختصاص دارد. به واقع می‌توان باب سوم الارشاد را مقتل حسین و اصحابش به شمار آورد. شیوه شیخ در کتاب، نقل مستند و مسند حوادث نیست و کتاب به گونه‌ای منسجم و بدون نقل اسناد روایات بیان شده است. هرچند در برخی روایات شیخ به ذکر اسناد پرداخته است. در بیشتر این موارد، ,, ,,راویان شیخ را استادان خود او مثل شیخ صدوق و محمد ثانی در رده او مثل ابوالقاسم جعفربن محمد بن قولویه تشکیل می‌دهند.

 ,,نسخه شناسی کتاب: الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، دارای 3 نسخه گرانبهای خطی است که در چاپ‌های اخیر آن، به خصوص چاپ انتشارات داراحیاء تراث اهل بیت(ع) مورد اعتماد بوده است.

نسخه کتابخانه آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به رقم 1144 ,, ,,در انتهای این نسخه آمده است فراغ از استنساخ آن در روز جمعه شانزدهم ماه شوال سال 565ه.ق حاصل آمد. در حاشیه این نسخه آمده است: این نسخه را با نسخه مولانا امام ابی‌الرضا فضل‌الله بن علی بن عبیدالله حسنی راوندی، مقابله کردم

 ,,نسخه کتابخانه مجلس شورای اسلامی به رقم 13112. در انتهای این نسخه آمده است فراغ از استنساخ آن، چهاردهم محرم 575ه.ق حاصل آمد و در حاشیه آن آمده با نسخه مولانا امام ضیاءالدین مقابله شد

 ,, نسخه موجود در کتابخانه آیت‌الله سیدحسین شیرازی. در میان این 3 نسخه، نسخه اول بهترین کیفیت را داراست. این متن دارای اعراب و مصحح است

 ,,نمونه‌ای از متن الارشاد در مقتل امام حسین(ع): «حضرت علی‌بن الحسین (ع) فرماید: من در آن شبی که پدرم فردای آن شهید شد، نشسته بودم و عمه‌ام زینب نزد من بود و از من پرستاری می‌کرد. در آن هنگام پدرم به خیمه خویش رفت و جوین غلام ابوذر غفاری نیز نزد پدر مشغول صیقل دادن شمشیر خود بود و پدرم این اشعار را می‌خواند:1- اف به تو ای روزگار! یار ستمگر! چند به صبح و پسین، ,, برکنی از یار و دوست و همسر، نیست قناعت تو به اندک و کمتر ,, همانا کار تنها به سوی حضرت جلیل است هر که بود زنده راه من را آخر می‌رود، و این اشعار را دوباره و سه‌باره از سرگرفت. من چون مقصود او را فهمیدم گریستم

ولی خودداری کرده خاموش شدم. دانستم بلا نازل گشته است. ولی عمه‌ام چون زن بود و زنان قلب رقیقی دارند نتوانست از گریستن خودداری کند و نزد پدرم دوید و گفت: ای کاش مرگ من رسیده بود و زنده نبودم. امروز چنان است که روز مصیبت مادر، پدر و برادرم بود. حسین(ع) به او نگاه کرده فرمود: خواهرم!‌شیطان شکیبایی‌ات را نرباید. این سخن فرمود و اشک از چشمانش سرازیر شد

و فرمود: اگر مرغ قطا[ = مرغی است شبیه قمری یا کبوتر] را در آشیانه‌اش به حال خود می‌گذاردند آسوده می‌خوابید. (مثالی است از امثال عرب، کنایه از ناجوانمردی روزگار است که حتی اگر انسان شریفی به دیگران کاری نداشته باشد، ایشان با او دشمنی می‌ورزند و او را راحت نمی‌گذارند.)» ,, (الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، باب3، ج2، ص93). جز امام حسین(ع) شیخ مفید از 33 تن از شهدای کربلا نام برده است.

در این لیست اسامی شهدای غیر هاشمی کربلا نیز به چشم می‌خورد. الارشاد را دفتر نشر فرهنگ اسلامی در دو جلد و با ترجمه استاد سید هاشم رسولی محلاتی روانه بازار کرده است. روش این کتاب، به این صورت است که در بالای صفحه متن عربی و در بخش زیرین ترجمه روان فارسی آن وجود دارد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
Powered by TayaCMS