دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق بشر در اسلام؛ تأکید بر کرامت انسانی

No image
حقوق بشر در اسلام؛ تأکید بر کرامت انسانی از 14 قرن پیش تعالیم اسلام به حقوق کامل بشر در راستای تأکید بر کرامت انسانی تأکید دارد، چرا که حقوق بشر اصلی ثابت است که به کرامت انسان ضمن اعتراف، احترام می گذارد تا در حفظ این حقوق میان مصالح فرد و جامعه توازن ایجاد کند.
عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیر کل سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی ( آیسیسکو) درباره "حقوق بشر در تعالیم اسلام" مقاله ای نوشت و در آن اظهار داشت: حقوق بشر موضوعی است که جوامع بین المللی به آن اهتمام می ورزند و دیدگاه‌ها و جایگاه‌های مختلفی درباره آن دارند. این مقاله به منظور تبیین جایگاه صحیح اسلام در باره این مسئله و از سوی دیگر به منظور تصحیح مفاهیم و تبیین حقایق و ویژگیهای دین اسلام نوشته شده تا منشائی برای اشاعه صلح، امنیت، آرامش، تفاهیم میان ملتها و امتها و تشریک مساعی در ساخت تمدن انسانی باشد و اسلام را با همه ویژگیهای خود به جهانیان معرفی کند.
وی در مقاله خود به تاریخچه حقوق بشر در زمینه های بین المللی اشاره کرده و یادآور شد: با رجوع به منشأ تفکر حقوق بشر می توان فهمید از قرن 17 تا امروز صدها توافقنامه بین المللی امضا شده که همه آنها اساس اسلامی دارند، تفکرات سیاسی، بین المللی و قانونی در چارچوب حقوق بشر از جوهر و مسئله انسانیت مطرح شده در اسلام سرچشمه گرفته اند، چرا که ماده اولیه حقوق بشر در اسلام از 14 قرن پیش آمده و از همه قوانین بین المللی پیشی گرفته بود. اگر چه حقوق بشر پس از نهضت اروپا به کشورهای غربی راه یافت، اما حقوق بشر مسئله ای بود که اسلام این دین آسمانی بر توسعه مفاهیم حقوق بشر در مفاهیم مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی تأکید بسیاری داشت.
تویجری با تأکید بر اینکه در مفهوم حقوق بشر، اسلام سعی داشت میان مصلحت فرد در نگهداری حقوق خود و میان مصلحت جامعه توازن ایجاد کند، یادآور شد: از این رو در تعالیم اسلامی بی باکانه به حقوق کامل بشر در راستای تأکید بر کرامت انسانی اعتراف می کند.
همانطور که اسلام آزادی بشر در چارچوب بندگی خدا و خارج کردن او از ظلمات به سوی نور را می خواهد، در چارچوب قوانین بین المللی نیز حقوق بشر که در عمق و جوهر تعالیم اسلام وجود دارد باید رعایت شود. چرا که اسلام در اعتراف به حقوق بشر و تشویق او بر حفظ و نگهداری این حقوق تأکید بسیاری دارد و خواستار رعایت آن است.
با توجه به اینکه اسلام دین خدا و رسالت بشر و شیوه کامل زندگی انسانی بر اساس قوانین ثابت است، اصولی برای انسان قرار داده تا از حقوق انسان و افراط و تفریط در آن محافظت و سنت الهی را حفظ کند. چرا که حق فرد و جامعه در تعالیم اسلام حق خداوند به شمار می روند؛ از این رو حفظ و نگهداری حقوق بشر بر زندگی همه انسان تأثیر به سزایی دارد. بنابراین حقوق بشر از منظر اسلام حق خدا است که باید رعایت شود. از سوی دیگر مفهوم اسلام با رعایت حقوق بشر ارتقاء می یابد و با توجه به اینکه حقوق بشر در شریعت اسلام از واجبات دینی است مسئولیتی بزرگی را به عهده فرد و جامعه می گذارد.
مدیر کل آیسیسکو در ادامه این مقاله تأکید کرد: حقوق بشر احترام به کرامت انسانی است، بنابراین اصلی ثابت است که احترام کامل به کرامت انسان می گذارد و کرامت انسانی نیز از عدل مطلق، مساوات کامل و انصاف ناشی می شود. از سوی دیگر از مقاصد و اهداف شریعت اسلام حفظ دین، نفس، عقل و مال انسان و در واقع حفظ کیان انسان و حقوق بشر به صورت فطری و شرعی است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
Powered by TayaCMS