دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد خالصی زاده

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد خالصی زاده

مهمترین فعالیّت ها در کاظمین

1. تأسیس مدرسه اى بزرگ

خالصى زاده پس از ورود به کاظمین «مدرسه الزهراء» که از یادگارهاى پدرش بود به دلیل قدمت و کوچکى بازسازى کرد و مدرسه اى بسیار بزرگ به نام «الجامعة المدینة العلم» بنیان نهاد.

پس از مرگ آیت الله خالصى تولیت و سرپرستى این مدرسه طبق وصیّت وى به فرزندش آیت الله شیخ محمّدمهدى خالصى زاده واگذار گردید. این مدرسه هم اکنون زیر نظر وى اداره مى شود.

2. اقامه نماز جمعه.

3. تضعیف رژیم عبدالکریم قاسم در عراق.

4. نامه به آیت الله بروجردى.

آیت الله خالصى زاده هنگامى که در کاظمین سکونت داشت در سال 1372ق. نامه اى به آیت الله بروجردى بزرگ ترین مرجع ایران نوشت.[62] مهم ترین فرازهاى این نامه عبارتند از:

1. ضرورت اصلاح مدارس علمیه قم از حیث متن درس ها و کیفیت تدریس ضرورت اجراى امتحان براى طلاّب تدریس دانش هاى جدید در کنار علوم رایج حوزه آماده سازى طلاّب براى جواب گویى به شبهات مطرح شده توسط دشمنان و کمونیست ها در اقصى نقاط جهان.

2. تأسیس جمعیّت یا مؤسسه اى در قم با هدف آموزش تمام زبان هاى رایج دنیا به ویژه عربى ترکى روسى فرانسه و انگلیسى و اطّلاع رسانى درباره نشریه هاى مهم جهان همچون روزنامه «پراودا» و بقیه نشریه هایى که در اتّحاد جماهیر شوروى منتشر مى شود تا طلاّب از تهاجم ملحدان و شبهات آنان آگاه شوند.

3. آماده سازى عدّه اى از روحانیون براى مطالعه اخبار مهم روز جهان و شناسایى شبهه هاى مطرح شده در سطح دنی به ویژه شبهه هایى که علیه اسلام و مسلمین صورت مى پذیرد.

4. تشکیل جمعیتى از مؤلفان و نویسندگان زبردست که به زبان هاى خارجى مسلط باشندبراى نشر مجله ها و روزنامه هاى اسلامى به تمام زبان هاى خارجى که در آن حقایق اسلام را براى مردم جهان بازگو کنند و جواب شبهه هاى طرح شده را بدهند.

5. تأسیس رادیویى جهانى در قم که صداى آن به سراسر جهان مخابره شود. علماى مبرّز در این مرکز حقایق اسلام را بیان و جواب شبهه ها را به جهانیان برسانند.

6. اعزام مبلّغان جهت تبلیغ عشایر و مردم دورترین روستاهاى کشور ایران. صحیح نیست که در مقابل تبلیغات بهایى ها و کمونیست ها که دراین مناطق تبلیغ مى کنند مسامحه کنیم.

7. شما را به تقویت و کمک رسانى به جامعه ایران براى رسیدن به استقلال و پاکسازى مجلس و تمام ارکان ایران از مسئولان پست فرا مى خوانم...[63].

خدمات خالصى زاده در کاشان

آیت الله خالصى زاده در راه نشر معارف اسلام و خدمت به مردم کاشان خدمات فراوانى انجام داد که به برخى از آنها اشاره مى کنیم:

1. تأسیس حوزه علمیه

وى با تلاش پیگیر مدرسه علمیه سلطانى[50] را که سالها در انحصار دولت وقت بود پس گرفت و حوزه علمیه اى تشکیل داد. سپس طى نامه اى از آیت الله سید صدرالدّین صدر از عالمان بزرگ قم درخواست کرد که براى رونق بیشتر مدرسه استاد توانایى به کاشان بفرستد. آیت الله صدر درخواست وى را اجابت نمود و حاج شیخ جعفر صبورى قمى را به کاشان فرستاد.[51]

2. تربیت طلاّب

خالصى زاده در کاشان به پرورش نیروهاى آگاه و مبارز پرداخت. برخى از طلاّب پرورش یافته توسط وى عبارتند از:

1. شیخ غلامرضا گلسرخى کاشانى.

2. آیت الله حسین راستى کاشانى.

3. آیت الله محمّد امامى کاشانى.

4. سیّد محمّد تسلّطى.

6. محمود صلاحیان.

7. شیخ محمّدعلى حلیمى[52].

3. برپایى نماز جمعه.

شیخ محمّد خالصى زاده معتقد به وجوب عینى نماز جمعه بود و تمام همّ و غم خود را براى برپایى نماز جمعه به کار مى گرفت. او در کاشان از نظر قانونى نمى توانست نماز جمعه تشکیل دهداز این رو به سراغ «ملاّ حبیب الله» مى رود. او پیشنهاد خالصى زاده را قبول مى کند و به این ترتیب نماز جمعه باشکوهى در کاشان اقامه مى گردد. آیت الله سیّد حسین بدلا که از نزدیک این حرکت را دیده است مى نویسد:

... من مشتاق شدم تا در نماز جمعه شرکت کنم. روز جمعه جوانان بسیارى را دیدم که بر گرد روحانیت و مسائل دینى مى گشتند و به خوبى جذب اسلام شده بودند. خالصى زاده خود به دلیل تبعیدى بودن در کنار گود بودامّا گرداننده به حساب مى آمد.[53]

خالصى زاده در تویسرکان نیزفعالیّت هاى زیادى انجام داد که برخى از آنها عبارتند از:

1. بازپس گیرى و احیاى موقوفات شهرستان تویسرکان.

2. تعمیر قبر منوّر و ملکوتى حیقوق پیامبر(علیه السلام).

3. کوشش وافر براى برگزارى کنگره جهانى اسلامى

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
Powered by TayaCMS