دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسجد تونس افتخاری برای معماری جهان اسلام

No image
مسجد تونس افتخاری برای معماری جهان اسلام مسجد عقبة بن نافع منسوب به عقبة بن نافع بن عبدالقیس اموی فهری یکی از رهبران ارتش عرب و فاتحان صدر اسلام است که در زمان حضرت محمد (ص) به دنیا آمد و با عمروعاص مصر را فتح کرد. وی در زمان خلافت معاویه والی آفریقا شد و شهر قیروان در تونس را بنا کرد و مسجد عقبة بن نافع را در سال 55 هجری ساخت.
مساحت مسجد در ابتدای امر بسیار کوچک بود و سقف آن بر روی ستونها به صورت مستقیم قرار داشت . اما با گذشت زمان و با اهتمام خلفا و امرا در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد کردند تا اینکه امروزه به عنوان یکی از آثار باستانی و مفاخر مهم جهان اسلام به شمار می رود.
شکل خارجی مسجد به گونه ای است که بیننده تصور می کند، دژی مستحکم در اطراف این مسجد قرار دارد و از آن حفاظت می کند.
اولین کسی که پس از عقبة بن نافع مسجد جامع را ترمیم و بازسازی کرد، حسان بن نعمان غسانی بود که همه مسجد جز محراب آنرا تخریب کرد و در سال 80 هجری مسجدی با ستونها و زیرساختهای بسیار مستحکم بنا کرد.
در سال 105 هجری هشام بن عبدالملک پادشاه اموی از بشر بن صفران والی خود در قیروان خواست تا بنای این مسجد را توسعه دهد . والی قیروان نیز زمین شمالی مسجد را خرید و به آن ضمیمه کرد و به صحن مسجد افزود، همچنین مکانی برای وضوع اختصاص داد. سپس گلدسته ای برای مسجد در بخش دیوارهای شمالی آن کنار چاه جنان ساخت .
پس از گذشت 50 سال یعنی در سال 155 هجری، یزین بن حاتم والی ابو جعفر منصور در آفریقا به اصلاح، بازسازی و تزئینات مسجد اقدام کرد.
در سال 221 هجری زیادة الله بن اغلب دومین پادشاه اغلبیها به تخریب بخشهایی از این مسجد پرداخت و علاوه بر توسعه آن، به ارتفاع سقفهای آن اقدام کرد. سپس قبه ای تزئینی با سنگهای مرمر بر استوانه محراب ساخت. وی در صدد بود تا محراب را تخریب کند، اما فقهای قیروان به او اعتراض کردند . از این رو وی محرابی جدید با سنگ مرمر و با تزئینات بسیار زیبا بنا کرد.
در سال 248 هجری احمد بن محمد اغلبی به تزئین منبر و دیوار محراب با سنگها و آجرهای تزئینی اقدام کرد. در سال 261 هجری نیز به توسعه صحن مسجد و ساخت قبه باب البهو پرداخت. در این مرحله مسجد به زیباترین درجه زیبایی خود رسید.
در سال 441 هجری معز بن بادیس به ترمیم مسجد و تجدید بنای آن اقدام کرد و در ساخت آن از هنر معرق کاری بهره جست که تا امروز در کناره های محراب مسجد وجود دارد. پس از جنگ هلالیه، حفصیها به تجدید بنای مسجد اقدام کردند.
مسجد امروز مقیاسهای اولیه که ابراهیم بن احمد اغلبی تعیین کرده بود را حفظ کرده است، به گونه ای که طول زمین مسجد 126 متر، عرض آن 77 متر، طول نمازخانه 70 متر، عرض آن حدود 38 متر، طول صحن، 67 متر و عرض آن 56 متر است. بنابراین نمازخانه مسجد تقریبا نیمی از مساحت مسجد را در بر گرفته است.
گلدسته مسجد عقبه از زیباترین گلدسته هایی است که مسلمانان در آفریقا آن را بنا کردند و همه گلدسته هایی که پس از آن در کشورهای آفریقایی ساخته شدند بر اساس این مسجد بود و جز در موارد نادر با آن اختلاف ندارند. گلدسته های این مسجد با دیگر گلدسته های مسجد تونس، الجزایر و کشورهای آفریقایی همچنین گلدسته مسجد جیوشی مصر شباهت بسیاری دارد.
گلدسته این مسجد دارای ویژگی خاصی است، به گونه ای که از 3 طبقه که هر کدام به شکل مربع هستند، تشکیل شده است که طبقه دوم کوچکتر از اول، طبقه سوم کوچکتر از دوم است . ارتفاع گلدسته ها به 31 متر و نیم می رسد.

این گلدسته در دیوار موازی با دیوار قبله در دورترین بخش صحن قرار دارد . ضلع طبقه اول که به صورت مربع است 5 متر با ارتفاع 19 متر است که 3 متر و نیم از این ارتفاع با سنگهای تراشیده شده تزئین شده اند . بیرون قبه نیز با قطعه سنگهای مستطیل شکل مانند قالبهای آجر ساخته شده اند.
طبقه دوم گلدسته با طاقهای پیچ در پیچ ساخته شده که هر کدام با داشتن پنجره و اتاقهایی که درهای آن بسته است، به مناره می رسد . در بخش بالایی در هر طبقه تزئینات خاصی انجام شده است. این بخش از نظر معماری بسیار مستحکم ساخته شده است.
گفته می شود که این مناره یکباره ساخته نشده اند . بخش اول آن که مستحکم تر است، در دوران هشام بن عبدالملک، بخشهای دوم و سوم نیز بعدها تکمیل شد. معماری آن به گونه ای است که بخش زیرین با استحکام بیشتر توانایی نگهداری بخشهای بالاتر را دارد.
این مسجد دارای 6 قبه است. قبه محراب که از قدیمی ترین قبه های ساخته شده در کشورهای آفریقایی است. قبه باب البهو که ورودی به صحن مسجد بوده و بسیار زیبا تزئین شده است . دو قبه که از ورودی نمازخانه در شرق و غرب ساخته شده اند. قبه ای که در جهت غربی مسجد و قبه ای که بر بالای گلدسته قرار دارند، قبه های این مسجد را تشکیل می دهند.
از بهترین تزئینات مسجد تزئینات محراب و قبه ای است که بالای آن قرار دارد. محراب پوشیده از سنگهای مرمر و تزئینات زیباست و به گونه ساخته شده که نور به داخل آن وارد می شود. قبه از تزئیناتی به شکل ساقه های گیاهان و شاخه های آن تشکیل شده که خوشه های انگور از آن آویزان است.
منبر مسجد از چوبهای بسیار زیبا تزئین شده و با هنر معرق کاری مزین گشته است . درآن تزئینات هندسی و گیاهان بسیار زیبا تصویر شده است که به سالهای 248 هجری باز می گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
قانون جذب

قانون جذب

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
Powered by TayaCMS