دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه

✍️ محمدجواد فلاح
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
یکی از مسائلی که این روزها، خواسته یا ناخواسته، به‌شدت بر آن دمیده می‌شود، موضوع اخراج اتباع بیگانه، به‌ویژه اتباع افغانستانی است؛ مسئله‌ای که کم‌کم به یک مطالبه عمومی نیز تبدیل شده است.

سویه‌ی تفریطی ماجرا آن بود که در گذشته مراقبت‌های کافی برای کنترل مرزها و ورود و خروج اتباع صورت نمی‌گرفت و در شهر، روستا، کوی و برزن، اتباعی از افغانستان حضور داشتند که به‌صورت غیرمجاز و قاچاقی وارد کشور شده، زاد و ولد کرده و حتی اسکان داده شده‌اند.

این رویکرد تفریطی، علاوه بر چالش‌های فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌ساز بروز چالش‌های امنیتی نیز شده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است این افراد، با تسلط بر موقعیت‌های جغرافیایی کشور، زمینه‌ی سوءاستفاده دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی را فراهم کنند؛ چنان‌که نمونه‌هایی از آن را این روزها در اخبار دیده و شنیده‌ایم.

اما آن‌سو، افراط نیز به شکل معکوسی خطرآفرین است. برخوردهای هیجانی و آمیخته با خشم ممکن است ما را از دایره اعتدال و انصاف خارج کند و موجب شود با بسیاری از این اتباع – که چه‌بسا چالش خاصی هم ایجاد نمی‌کنند – برخوردی خصمانه و غیراخلاقی داشته باشیم.

عده‌ای استدلال می‌کنند که اساساً حضور افغانستانی‌ها برای کشور مضر است و باید به‌کلی با آنان مقابله کرد؛ چراکه تصور می‌کنند این گروه هیچ خاصیت مثبتی برای ایران ندارند و باید از کشور اخراج شوند. در حالی‌که بخش مهمی از نیروی کار کشور، به‌ویژه در مشاغل سخت، توسط همین اتباع پوشش داده می‌شود و به اقتصاد و تولید کشور کمک می‌کنند.
از سوی دیگر، مردم افغانستان در جنگ ایران و عراق حدود سه هزار شهید، و در دفاع از حرم نیز بیش از دو هزار شهید تقدیم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در چنین موقعیتی، باید مواجهه‌ای خردمندانه و اخلاقی در پیش گرفت؛ نه گرفتار افراط شویم و نه با رویکردی تفریطی با موضوع برخورد کنیم. این مسئله نیازمند رویکردی عاقلانه است که هم در سطح مسئولان و هم در فضای رسانه‌ای، مبتنی بر انصاف و واقع‌بینی باشد.

اخلاق و انصاف اقتضا می‌کند که با کسانی که آسیبی به کشور نمی‌زنند، به منافع ملی کمک می‌کنند، نقشی در آبادانی و تولید دارند و حضور قانونی در کشور دارند، عادلانه برخورد شود. در مقابل، کسانی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، به مصالح ملی لطمه می‌زنند، مرتکب فساد می‌شوند یا با دشمن همراه هستند – ولو به‌ظاهر قانونی در کشور حضور داشته باشند – باید به‌شدت و در اسرع وقت برخورد قهری با آن‌ها صورت گیرد و مجرمانشان نیز مجازات شوند.

در پایان، باید گفت که اخراج اتباع غیرمجاز، در همه‌ جای دنیا یک اصل پذیرفته‌شده است و برای مراقبت از امنیت جامعه، رویکردی ضروری محسوب می‌شود. اما باید مراقب باشیم تخم کینه نکاریم، دوگانه‌ی «ایرانی – افغانستانی» ایجاد نکنیم، در پازل دشمن بازی نخوریم و زمینه‌ساز شکل‌گیری یک دشمن پنهان برای کشور نباشیم.


این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
Powered by TayaCMS