دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نگاهی به آداب و رسوم مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان

با وجودی که بیش از نیمی از مردم کشور مالزی را مسلمانان تشکیل می دهند، اما غیر‌مسلمانان نیز در این کشور بسیار هستند و در ایام رمضان سعی می کنند ضمن نگهداشتن حرمت مسلمانان و پرهیز از خوردن در اماکن عمومی، آنها را همراهی کنند.
نگاهی به آداب و رسوم مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان
نگاهی به آداب و رسوم مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان

با وجودی که بیش از نیمی از مردم کشور مالزی را مسلمانان تشکیل می دهند، اما غیر‌مسلمانان نیز در این کشور بسیار هستند و در ایام رمضان سعی می کنند ضمن نگهداشتن حرمت مسلمانان و پرهیز از خوردن در اماکن عمومی، آنها را همراهی کنند.

مالزی از کشورهایی است که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، یعنی 60 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند. از این رو سعی می کنند تا شعائر دینی و آداب و رسوم خود را در ماه مبارک رمضان به جا آورند. مسلمانان مالزی پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خود را برای این ماه آماهکرده و به نظافت مساجد و منازل اقدام می کنند . حتی زنان این کشور نیز به خرید لوازم منزل پیش از فرا رسیدن ماه رمضان اقدام می کنند .

در شب 29 ماه شعبان برخی از افراد به منظور رؤیت هلال ماه رمضان از خانه خارج می شوند و پس از اینکه ماه رمضان از طریق رسانه های گروهی اعلام شد، مسلمانان شاد و خوشحال می شوند و به یکدیگر تبریک می گویند و روزه گرفتن را آغاز می کنند .در این میانزنان، مردان، کودکان و جوانان به مساجد می روند و نماز تراویح را به صورتجماعت می خوانند، سپس به خانه های خود بازمی گردند و سحری می خورند.

با آغاز ماه مبارک رمضان خیابانهای اصلی شهر با ریسه ها و چراغهای رنگی برقی مزین می شوند و در محله های تجاری پرچمهایی برافراشته می شود که در آن آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک می گویند. تمام مساجد این کشور در طول شب چراغانی است وطنین آغاز ماه مبارک رمضان از مساجد این کشور شنیده می شود.

در روستاها نیز مسلمانان در مساجد جمع می شوند و به یکدیگر تبریک می گویند و بر طبلهای بزرگ می نوازند. مساجد مالزی در طول شبها و روزهای ماه مبارک رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است در آنها بسته شود، اصلا بسته نمی شوند.

با نزدیک شدن به اذان مغرب همه مردم از کوچک و بزرگ در مساجدنزدیکخانه های خودجمع می شوند و زنان نیز برای افطار غذاهایی را مهیامی کنند. پساز اینکه مردان در مساجد نوشیدنی و خرما خوردند و نمازمغرب را ادا کردند، به خانه های خود باز می گردند تا به همراه خانواده خود افطار کنند. سپسبرای ادای نماز عشا و تراویح مجددا به مساجد می آیند. پس از ادای نماز به خواندن قرآن به صورت گروهی یا انفرادی اقدام می کنند و هنگام استراحت میوه و حلوا می خورند. پس از اینکه نماز تراویح به پایان رسید، مجالس ختم قرآن و دروس شرعی برگزار می شود که تا نیمه های شب ادامه دارد.

خانواده های مالزی قرآن را در ماه مبارک رمضان ختم می کنند و در این ماه لباس محلی خود را پوشیده و بر سرشان نیز کلاههای مخصوص مستطیل شکلی قرار می دهند. زنان نیز لباسهای خاصی بر تن می کنند و بر سرشان نیز روسری می گذارند. خانواده های مالزی در ماه مبارک رمضان هدایا، غذاها و شیرینهایی به یکدیگر می دهند که منجر به افزایش محبت، انس و الفت میان آنها می شود.

رادیوهای مالزی در ماه مبارک رمضان برنامه های خاصی دارند که محور آنها سیره نبوی، احکام فقه، تفسیر، تلاوت قرآن و برگزاری مسابقات رمضانی است.

در تمام ماه مبارک رمضان مساجد مالزیمملو از نمازگزاران است که پس از نماز صبحدورس دینی و موعظه های اسلامی را گوش می دهند و این دروس تا چند ساعت ادامه دارد، سپس بر سر کارهای خود می روند .در واقعآنها پس ازسحری نمی خوابندو فعالیتهای خود را ادامه می دهند.

غذاهای مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان برنج به همراه گوشت یا مرغ است. آنها با غذای سحری نوشیدنی خاصی به نام "کولاک" را می نوشند که عطش را برطرف می کند و به آنها توانایی و قوت خاصی می دهد.

سحرگو نیز از افرادی است که هنوز هم در روستاها و شهرهای مالزی همزمان با ماه مبارک رمضانپیدا می شودکه مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار می کند.

با توجه به اینکه در این کشور غیر مسلمانانی هم زندگی می کنند، اما آنها حرمت مسلمانان را نگاه می دارند و در این ایام در اماکنعمومی از خوردن پرهیز کرده و حتی در برخی از فعالیتهای دینیو تفریحی آنها شرکت می کنند .

با نزدیک شدن به عید سعید فطر برخی از فارغ التحصیلان مدارس و آموزشگاههای دینی به منظور جمع آوری زکات به مساجد می آیند و آنها را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می کنند، برخی از خیرین لباسهای جدیدی می خرند و حلواهای عید و اموالی به فقرا و نیازمندان می دهند تا جوی حاکی از ایمان و برادری را ارائه کنند تا به واسطه آن همبستگی و اتحاد میان مسلماان ایجاد شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...

پر بازدیدترین ها

قانون جذب

قانون جذب

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
Powered by TayaCMS