دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى

آقا جمال الدین خوانسارى از بزرگترین علماى اواخر دوره صفویه و اوایل سلسله قاجاریه بود. جمال الدین خوانسارى مشهور به آقا جمال پسر آقا حسین خوانسارى الاصل اصفهانى المسکن و المدفن از علما و محققان بزرگ است.
آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى
آقا جمال الدین خوانسارى عالم و حاضر جواب اصفهانى

آقا جمال الدین خوانسارى از بزرگترین علماى اواخر دوره صفویه و اوایل سلسله قاجاریه بود. جمال الدین خوانسارى مشهور به آقا جمال پسر آقا حسین خوانسارى الاصل اصفهانى المسکن و المدفن از علما و محققان بزرگ است. وى نزدپدر و خال خود محقق سبزوارى، کسب علم و دانش کرده و با ملامیرزا شیروانى و ملا محمد باقر مجلسى معاصر بود. تالیفات بسیارى دارد وى به سال 1121 یا 1125 ق در 26 رمضان درگذشت و در مقبره پدر خود که به امر شاه سلیمان صفوى در تخت پولاد اصفهان ساخته شده بود مدفون گردید.

 جمال الدین خوانسارى با وجود اجتهاد و علم و دانش بسیار، در شیرین زبانى و لطیفه گویى سرآمد مردم عصر خود به شمار مى‌آمد.

 به قول دکتر محمد على احسانى طباطبائى اشخاص حاضر جواب بسیار دیده شده و ما بین آنها از تمام طبقات مردمان حاضر جواب یکى به نام آقا جامل الدین خوانسارى پسر مرحوم شیخ محمد حسین خوانسارى است که به قدرى شوخ و حاضر جواب بوده که در اصفهان که خود تمام مردمش‌تر زبانند، این شخص سرآمد همگان شده است و کسى نتوانسته است با او شوخى کند جز آنکه مجاب شده باشد.

 طباطبایى در جاى دیگر مى ‌نویسد:

 خدا رحمت کند شیخ جمال الدین خوانسارى و پدر مرحوم ایشان محمد حسین خوانسارى را که هر دو از اجله علما عهد ماضى و از بذله گویان و حاضر جوابان دوران گذشته بودند، با وجود مراتب اجتهاد و مقام مرجعیت و عالم زهد و تقوى به قدرى شوخ و مزاح بوده‌اند که حکایات زیادى از آن دو فقیه نقل شده است.

 دکتر احسانى نوشته است:

 این مرد به قدرى شوخ بود که یک کتاب به اسم «کلثوم ننه» نوشت ولى هیچکس نمى ‌دانست مولف آن کتاب  کیست.

  کلثوم ننه:

 در کتاب لغت نامه دکتر معین درباره کتاب کلثوم ننه مرود اشاره چنین آمده است:

 کتابى است به فارسى و هزل و موضوع ان مقابله اختلافات فقها است و از جمله از رسوم و آداب اوباش و زنان بحث مى ‌کند.

 مولف فرض کرده است که این مراسم و آداب وحى شیطان است و بعید نیست که این کتاب هزل که تالیف آن را به آقا حسین خوانسارى نسبت مى‌دهند از لطایف طبع پسرش آقا جمال الدین باشد.

 آقا حسین از دانشمندان علوم دینى و ادبى بود و از جمله شاگردانش میرداماد است.

 چهار حکایت تحت عناوین:

 1 - حسین خوانسارى و باقر خراسانى

 2 - جمال الدین و زن‌ هاى اصفهانى

 3 - آقاى جمال الدین و زن‌هاى کوچه

 4 - آقا جمال و ملا میرزا آقا

آرامگاه آقا حسین خوانساری (قبه العلماء)

در مزارستان تخت فولاد و در ساحل جنوبی زاینده رود مزار مرحومین آقا حسین خوانساری فرزندش آقا جمال خوانساری و تعداد دیگری از علماء قرار دارد.

آقا حسین و فرزندش از رجال و روحانیون برجسته عصر صفوی هستند که به لحاظ تألیفات متعدد و تربیت شاگردان مستعد در جهان اسلام شهرت دارند. مخصوصاً آقا حسین در دربار شاه سلیمان صفوی از نفوذ و احترام بسیاری برخوردار بود و اکثر فضلا و روحانیون بزرگ آن عصر محضر درس او را درک کرده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS