دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است

No image
آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است
خانم هراتیان از مدیران حوزه علمیه خواهران تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به مشکلات طلاب جدید پس از ورود به حوزه گفت: جوانانی که وارد حوزه‌ای علمیه می‌شوند، انتظارات خاصی از حوزه دارند که باید به این انتظارات پاسخ داده شود.
 
وی در ادامه افزود: طلاب جدید می‌خواهند در حوزه با دروسی مانند قرآن، حدیث و اخلاق آشنا شوند؛ درحالی‌که در پایان دوره به آنچه که می‌خواستند، نمی‌رسند؛ زیرا روش‌ها در حوزه، دانشگاهی و بر پایه مدرک بنا شده است. بنابراین بهتر است حالا که مواد درسی دانشگاه وارد حوزه می‌شود، ما هم حوزه‌ها را تخصصی کنیم تا عده‌ای بتوانند مبلغ یا مفسر و یا پژوهشگر شوند نه این که در تهران سی مدرسه خواهران داشته باشیم و همه آنها نهایتاً طلاب را در حد یک دبیر دینی تربیت کنند.
استاد حوزه علمیه همچنین اظهار داشت: در برخی از موارد ما کمتر از ظرفیت مورد نیاز ورودی داشته‌ایم مثلاً در بعضی از سال‌ها اگر سی طلبه را می‌توانستیم جذب کنیم، تنها 26 نفر نام‌نویسی کرده‌ بودند که دیگر گزینش در این گونه موارد معنایی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی مربوط به علاقه جوانان به دانشگاه باشد که خیلی از جوانان ما جذب دانشگاه می‌شوند و یکی هم این‌که ما باید کسانی را که درد دین دارند جذب حوزه کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم که در حال حاضر این‌گونه نیست.
خانم هراتیان به مبنای غلط انتخاب بسیاری از طلاب ورودی حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از طلاب به سبب این‌که در دانشگاه‌ها قبول نشده‌اند و یا به دلایل دیگری مثل این‌که حوزه مدرک می‌دهد، وارد مدارس علمیه می‌شوند که این مسأله می‌تواند آسیبی جدی برای حوزه‌ها باشد.
این مدیر حوز علمیه ادامه داد: مسؤولان باید با اطلاع‌رسانی صحیح، برنامه‌های حوزه را به جامعه به‌خصوص جوانان معرفی کنند. همچنین امکانات حوزه‌های علمیه را افزایش دهند؛ چون حوزه‌های شهرستان به سبب مشکلات مالی با مشکل جدی آموزشی روبرو هستند.
وی با تأکید بر آموزش روش‌های نوین، برای تدریس متون دروس حوزه افزود: اکنون کتاب‌های درسی مشکلی ندارند؛ اما شیوه گفتن دروس اشکال دارد و متأسفانه اساتید هم خیلی قوی نیستند و به نظر می‌رسد، گذاشتن دوره‌های آموزشی برای اساتید حوزه قبل از شروع درس‌ها ضروری است.
این استاد حوزه درباره وضعیت مبهم طلاب در دوران طلبگی نیز گفت: طلاب ما نمی‌دانند بعد از سال‌ها درس خواندن چه کاری باید انجام دهند و از آن طرف هم دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، پاسخگوی نیاز طلاب و جامعه ما نیست که همین عوامل سبب شده است تا طلاب نتوانند برای آیند خود تصمیم مناسبی بگیرند.
وی با انتقاد از چگونگی گزینش اساتید و ارزیابی آنها گفت: پذیرش اساتید اکنون سلیقه‌ای بوده و اساتیدی که مورد تأیید قرار می‌گیرند، دارای ارزیابی ضعیفی هستند که ضروری است در این مورد هم، فکری اساسی صورت گیرد.


خبرگزاری رسا //www.rasanews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS