دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

No image
آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پرسش:

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پاسخ:

تعداد اندکی از زیست‌شناسان مولکولی شجاع و طرفداران حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر، بی‌پرده، نگرانی‌های خود را در مورد جنبه‌های منفی ظهور انقلاب بیوتکنوژی ابراز داشته‌اند. مهندسی ژنتیک بیانگر واهی‌ترین امیدها و آرزوهای ما و همچنین نمایانگر پنهانی‌ترین نگرانی‌ها و تردیدهای ما می‌باشد. این فن‌آوری بر شالوده تعریف ما از خویشتن تأثیر گذاشته است. فن‌آوری بیوتکنولوژی ابزاری رویایی‌اند که برای ما قدرت خلق تصویری جدید از خودمان، بازماندگانمان و جهان ذی‌حیاتمان و نیز قدرتی برای تأثیرگذاری بر جهان خاکی فراهم می‌آورد. فن‌آوری دوخت و دوز کامپیوتری ژنها بسیاری از آرزوها و خواسته‌های ما را محقق ساخته است، ولی آیا ما در برنامه‌ریزی رمز‌های ژنتیکی حیات به گسیختگی فاجعه‌آمیز و مصیبت باری در مسیر میلیون‌ها سال رشد رو به تکامل حیات دست نمی‌زنیم؟ آیا این امکان وجود ندارد که خلقت مصنوعی حیات به پایان و فروپاشی جهان طبیعی منتج شود؟ آیا در ادامۀ زندگی‌مان با ساکنان بیگانه که موجوداتی با ژن‌های پیوندی‌اند مواجه نمی‌شویم؟ آیا خلق، تولید انبوه و عرضه وسیع هزاران هزار موجود ذی‌حیات ژنتیکی در محیط زیستمان به خسارات جبران‌ناپذیر نمی‌انجامد؟ آیا آلودگی ژنتیکی نمی‌تواند حتی بسیار تهدید آمیزتر از آلودگی هسته‌ای و پتروشیمیایی باشد؟ به راستی عواقب جامعه و اقتصاد جهانی در قبایل تبدیل خزانه ژنی کرۀ زمین در قالب مالکیت‌های معنوی ثبت شده که صرفاً توسط معدودی از شرکت‌های چند ملیتی، قبضه شده است چه خواهد بود؟ به راستی تأثیر حق انحصاری بر حیات بر اعتقادات عمیقمان دربارۀ طبیعت مقدس چگونه خواهد بود؟ تآثیر احساسی و عقلانی حاصل از زندگی در جهانی که تمام حیات آن به منزله «اختراع» و «مالکیت تجاری» تلقی می‌شود، چه خواهد بود؟ زندگی در جهانی که نوزادان طبق سفارش در رحم مادر طراحی می‌شوند چه معنایی خواهد داشت؟ و... . (تألیف: جرمی ریفکین ترجمه حسین داوری) منبع: 1)قرن بیوتکنولوژی، ص 20-16.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS