دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ علم بدون اخلاق خطرآفرین است.

No image
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ علم بدون اخلاق خطرآفرین است.
رییس دانشگاه پیام نور و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، علم بدون اخلاق را خطرآفرین خواند و اظهار کرد: باید ابواب علم و معرفت را در جامعه باز کنیم و به دنبال آن با طی کردن مراحل علم و عمل قله‌های معرفت را تسخیر کنیم.
وی افزود: ارزش انسان به داشتن علم است و بزرگ‌ترین و بالاترین صفات الهی نیز عالم بودن و علم آموزی است.
صافی گلپایگانی افزود:‌ انسان به هر میزان که در علم و آموزش جلو می‌رود، مجهولات بیشتری نیز رو به رویش می‌بیند که باید برای یافتن راه آن و پی‌بردن به دانش آن در جامعه تلاش کند.
وی خاطر نشان کرد: هیچ فقری بدتر از فقر علمی نیست و هیچ صدقه‌ای بالاتر از علم‌آموزی به دیگران نخواهد بود.
صافی‌گلپایگانی ادامه داد:‌ هیچ بنایی بالاتر از بنای علمی نیست و هر کسی که در راه آموزش علم به دیگران خدمت می‌کند به نوعی در راه خدا انفاق کرده و برای او پاداش فراوانی از سوی خداوند متعال در نظر گرفته می‌شود.
وی با تاکید بر بالا بردن جنبه‌های معنوی دانشجویان افزود: باید به جنبه‌های معنوی، اخلاقی و دینی دانشجویان توجهی ویژه داشت.
وی تصریح کرد: منشا همه کمالات در انسان علم است، باید تلاش کرد تا تمام علوم در جامعه گسترش یابد. اگر برخی از رشته‌های علمی در جامعه وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار کمبود و نقص بزرگی خواهد بود.
استاد درس خارج فقه حوزه ادامه داد: عالم شدن علمای گذشته به این دلیل بوده است که آنها هیچ نظری به مال دنیا نداشته‌اند و تنها مساله مهم قداست علم بوده است و همین مساله سبب رسیدن آنها به مقام‌های عالی شده است.
صافی گلپایگانی همچنین بر تحصیل علم توسط بانوان و در شهر خود تاکید کرد و گفت:‌ اگر تحصیلات بانوان در محل سکونت آنان و به صورت دینی انجام پذیرد از بسیاری ازمفاسد و انحرافات جلوگیری به عمل خواهد آمد.
در ابتدای این جلسه نیز سیدمحمد حسینی،‌ رییس دانشگاه پیام نور کشور ومعلون وزیر علوم، از وضعیت دانشگاه پیام نور گزارشی ارایه کرد و گفت: دانشگاه پیام نور از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بیش از 20 سال از تاسیس آن می‌گذرد.
وی با بیان اینکه 90 درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور بومی‌هستند،‌ گفت: برای فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در سالجاری 15 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
Powered by TayaCMS