دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت:‌ روحانیون باید به فکر جوانان باشند تا با فرهنگ اصیل اسلامی جوانان را بیمه کنند، برخی افراد در مسائلی که شرعاً اشکالی ندارد سختگیری می‌کنند، در حالی که در مسائلی که اسلام اجازه داده نباید سختگیری کنیم.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان ملی جوانان، آیت‌الله مکارم شیرازی پس از استماع گزارش معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان درباره عملکرد سازمان ملی جوانان خطاب به مدیران استانی و ستادی حاضر در جلسه افزود: به حمدالله جوانب مطلب در مورد مسائل جوانان مورد توجه است و چیزی مورد غفلت نیست.
وی با اشاره به اینکه مسائل جوانان از مهمترین مسائل جامعه هستند، گفت: جوانان منبع مهمترین نیروی جامعه محسوب می‌شوند. این نسل در مسائل علمی پیشتاز و در مسائل اجتماعی فعالند و نیروی کارشان بسیار قوی است. همچنین جوانان در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده‌ترند. این سرمایه‌ها باید حفظ، پاسداری و جهت دهی شوند و در عین حال پرورش یابند. نسل جوان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند، ولی صفای دلی دارند که آسیب‌پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند همچنان که امیرالمومنین (ع) می‌فرماید، قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند رشد و توسعه خواهد یافت.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: می‌دانیم که دشمن بیش از همه چشم به طیف جوان دوخته و هدف تیرهای دشمنان نسل جوان ما هستند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه‌ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است. دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت. هم‌اکنون جمعیت جوانان کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و از این رو حساسیت ما در مسائل مربوط به جوانان باید زیاد باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار بهترین ابزاری است که می‌‌تواند حقایق نهفته اجتماع را روشن کند بر مشخص شدن آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: باید دستگاهی وجود داشته باشد که آماری از تمام حوزه‌ها تهیه کند. امروز لازم است که از کارهای موازی و تکراری در مورد جوانان پرهیز شود و همه با هم هماهنگ شوند. با توجه به آنکه کار زمین مانده زیاد است، چرا باید نیروهای ما در کارهای موازی تلف شوند.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال که آیا براساس میل جوانان در مسائل این قشر باید دنباله روی کرد یا رهبری، گفت: دنباله روی فرهنگ غربی‌ها است و رهبری و هدایت و جهت دهی، فرهنگ اسلام است.
وی با اشاره به اینکه وجود انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آمریکا نشان می‌دهد که فرهنگ اصیل دینی می‌تواند جوانان را حتی در کشورهای خارجی حفظ نماید گفت: برخی افراد در مسائلی که شرعاً اشکالی ندارد سخت‌گیری می‌کنند. در مسائلی که اسلام اجازه داده است نباید سخت‌گیری و ممانعت کنیم.
 
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS