دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.
یکی از مراجع عظام تقلید قم پیشرفت کشور اسلامی را در گرو همکاری با حوزه های علمیه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر دیروز در مراسم آغاز به کار فعالیت حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم با اشاره به اهمیت توجه به نقش حوزه های علمیه گفت: اهمیت علم در هر تحول اجتماعی روشن است و باید دانست که در کشور و نظام اسلامی بدون حوزه‌های علمیه، علما، فضلا و مراجع تقلید کاری پیش نخواهد رفت که از این رو اهمیت دارد به این مسئله توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه خواستگاه نظام و انقلاب اند و تداوم بخش انقلاب اسلامی همین حوزه های علمیه خواهند بود.                    
این مرجع تقلید افزود: راه انقلاب به وسیله حوزه های علمیه امکان پذیر خواهد بود و اگر کسی نقش حوزه ها و علما را در این امر کمرنگ بدانند سخت در اشتباه است.                                   

آیت الله مکارم شیرازی گفت: روحانیت در تمام مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و... دخیل است و نمی توان نقش موثر علما و روحانیت را انکار کرد.                                        

این مرجع تقلید در ادامه به تعطیلی بیش از حد حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تعطیلات بیش از حد در حوزه های علمیه بسیار دردناک است.
وی افزود: این مسئله باید رسیدگی شود و مشکل آن رفع شود.              

حوزه های علمیه شهرستانها باید علمای توانمندی پرورش دهند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود علمای زمان گذشته گفت: عالمان بسیاری در گذشته از حوزه ها برخواستند که باید امروزه نیز ما شاهد این امر باشیم.

وی با اشاره به وجود عالمانی در حوزه علمیه قم تصریح کرد: این امر موجب شده است تا حوزه های علمیه در شهرستانها خالی از عالم باشد که باید عالمان فداکاری کرده و به آن مناطق نیز بروند.                         

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع روش تحصیل اشاره کرد و گفت: طلبه باید خود جوش باشد و تنها به مسائل جزوه اکتفا نکند.

استاد حوزه علیمه قم افزود: باید طلاب به بحث با یکدیگر پرداخته و خلاقیت و ابتکار داشته باشند.
 
منبع:www.mehrnews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
Powered by TayaCMS