دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد

No image
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع نجف با اشاره به اشتیاق جوانان به تحصیل علوم دینی و کمبود مدارس علمیه، خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی با بیان اینکه بعد از سرنگونی دولت صدام و حزب بعث، مشتاقان برای حضور در حوزه های علمیه عراق به ویژه حوزه نجف بسیار زیاد شده است و نجف اشرف از کمبود حوزه علمیه رنج می برد، خواستار اهتمام دولت وعلما به تاسیس حوزه های علمیه جدید در این شهر و نیز دیگر شهرهای عراق شد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه های علمیه در نشر و گسترش احکام و فرهنگ اسلام تاکید کرد: حوزه های علمیه عراق همیشه پاسدار و نگهبان اسلام و تشیع بوده اند به گونه ای که نظام دیکتاتوری صدام نیز توان مقابله با آنها را نداشت.
آیت الله فیاض با اشاره به دوران سخت حاکمیت حزب بعث در عراق افزود: دوران حکومت صدام سختترین مرحله حیات حوزه علمیه نجف بود که در آن مراجع و علما تحت فشار و خفقان این نظام قرار داشتند و خواستار اعتراق مراجع به مشروعیت حزب بعث بودند.
مرجع تقلید نجف، حمایت مردم از علما را از عوامل اصلی پایداری مراجع و حوزه های علمیه توصیف کرد و اظهار داشت: مردم عراق مانند کوه در برابر حزب بعث و دشمنان اسلام ایستادند و از مراجع که شناسنامه دین و مذهب هستند حمایت کردند.
وی تعداد طلاب حوزه علمیه نجف را 5000 نفر ذکر کرد و گفت: پس از سقوط نظام دیکتاتور، حوزه علمیه نجف حیات تازه ای یافت و جوانان با وجود کمبود مدارس علمیه و مسکن از شهرهای مختلف عراق به نجف سرازیر شدند و به تحصیل علوم دینی پرداختند.
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه در سراسر کشور شد و تصریح کرد: اکنون وقت آن فرا رسیده است تا مراجع، مردم و دولت علاوه بر عمران و آبادی کشور به تاسیس حوزهای علمیه در سراسر کشور اقدام کنند و جوانان تشنه به علوم اهل بیت را از این فیض گرانبها سیراب کنند.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS