دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ باید یک دانشگاه تربیت مربی پرورشی ایجاد شود

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ باید یک دانشگاه تربیت مربی پرورشی ایجاد شود
آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: در زمانی زندگی می‌کنیم که شعارهای اسلامی و انقلابی در جامعه سازنده و رو به بالندگی است.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عصر روز پنجشنبه در دیدار معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از آغاز انقلاب اهمیت تربیت نسل جوان مورد توجه مسوولان قرار گرفت.
وی افزود: از انقلابی که بر اساس اسلام و قرآن شکل می‌گیرد انتظار می‌رود بیشترین اهمیت را به تربیت و اخلاق نسل جدید داشته باشد اما در 30 سال گذشته این کار به نتیجه مطلوب نرسید.
عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: باید افرادی صمیمانه و منصفانه علت این ناکامی‌ها را بررسی کنند.
این استاد حوزه تصریح کرد: در رژیم گذشته چیزی به نام معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش سابقه نداشت و برای چنین طرحی سازوکارهای اجرایی نیاز بود که میلیون‌ها دانش‌آموز تربیت شوند.
مصباح‌یزدی گفت: بسیاری از نیروهای متخصص و توانمند و متعهد را جنگ تحمیلی از ما گرفت و بعدا کسانی که برای امر پرورش در آموزش و پرورش انتخاب شدند تربیت شده این کار نبودند و از روی اضطرار و دلسوزی وارد این عرصه شدند.
وی افزود: همه انتظار داشتند تا این طرح تدریجا رشد کند اما متاسفانه این رشد حاصل نشد.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در دوران انقلاب، دشمن درست در مقابل عاملی که ما می‌خواستیم فعالیت کنیم با تمام نیرو شروع به فعالیت کرد و این ایجاب می‌کرد ما در مقابل نقشه‌های آنان فعال‌تر باشیم.
وی افزود: نه تنها این نقشه‌ها فراهم نشد بلکه عناصر ضعیف و تحت‌تاثیر فرهنگ غیراسلامی در دستگاه‌های ما نفوذ کردند و حتی زمینه برپایی کودتا علیه اصل نظام را فراهم کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه تصریح کرد: با توجه به نیازهایی که جامعه پیدا کرده و مفاسد فرهنگی که روز به روز از خارج به ما تحمیل می‌شود، تقویت معاونت پرورشی بسیار مفید و ضروری است که باید انجام بگیرد.
مصباح‌یزدی گفت: اگر بخواهیم این کار جدی باشد و موفق شویم و شکست گذشته تکرار نشود باید برنامه‌ریزی عمیق و حساب شده برای احیای این طرح انجام بگیرد.
وی یادآور شد: باید بهترین کسانی که از لحاظ نظری و تجربی دارای بینش عمیق در آموزش و پرورش هستند در کوتاه‌مدت استفاده کنیم تا راه‌حلی برای برطرف شدن نیازهای مردم باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برای ارایه طرح‌های دقیق پرورشی در کنار کارهای کوتاه‌مدت باید یک دانشگاه تربیت مربی پرورشی ایجاد شود که بتواند در سال 50 هزار فارغ‌التحصیل داشته باشد.
رییس موسس آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر یک دهم بودجه‌ای که برای ورزش صرف می‌شود برای تربیت مربی هزینه شود در سال هزار مربی تربیت خواهند شد و این طرح موفق خواهد شد.
مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح‌های پرورشی باید مجلس از لحاظ قانونی و دولت از لحاظ نیروی انسانی و مالی حمایت کند و تک تک افراد در این کار مسوول هستند.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
Powered by TayaCMS