دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از دوستی با چه کسانی پرهیز کنیم

No image
از دوستی با چه کسانی پرهیز کنیم امام صادق (ع)‌می‌فرماید:
دوستی حقیقی و واقعی پیدا نمی‌شود مگر این که شرائط آن جمع باشد، هر کس در او این شرائط یا پاره‌ای از آن‌ها باشد او را اهل چنین دوستی بدان، و کسی که این شرایط یا قسمتی از آن را دارا نباشد او را به این گونه دوستی نسبت مده:
1. این‌که آشکار و پنهانش برای تو یکسان باشد.
2. این‌که زینت تو را زینت خود دانسته، و زشتی تو را زشتی خود بشمارد.
3. اینکه ریاست و دارائی رفتار او را نسبت به تو تغییر ندهد.
4. از آن چه توانائی دارد برای به تو دریغ نکند.
5. هنگام بیچارگی و پیش‌آمدهای ناگوار تو را رها نکند.
یکی از بزرگان گوید:
همیشه از رفاقت و همنشینی با سه دسته پرهیز کنید:
1-رؤساء و حاکمانی که زورگو و غافلند
2- قاریان قرآن که از دستورات آن سرپیچی و مسامحه نمایند.
3- صوفیانی که با جهل و نادانی خود مردم را گُمراهی می‌کنند.
امام باقر (ع) فرمود:
پدرم امام سجاد (ع) به من فرمودند:
فرزندم: در نظر داشته باش که با پنج کس همنشین نشوی و همسفر نشوی.
پرسیدم: پدر جان آن‌ها چه کسانی هستند؟
فرمود:
[1] مبادا با دروغگو همنشین شوی، زیرا که او به منزلۀ سرابی است که دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را برایت دور جلوه دهد.
[2] زنهار، از هم‌نشینی با فاسق و گنهکار، زیرا که او به یک لقمه یا کمتر از آن تو را بفروشد.
[3] مبادا با شخص بخیل همنشین گردی، زیرا که او مال خود را در سخت‌ترین لحظات از تو دریغ می‌دارد. 4. با احمق و نادان نیز هم‌نشین نشو، چون که او می‌خواهد به تو سود رساند ولی (به واسطه حماقتش) زیانت می‌رساند.
[4] مبادا، با آن کس که قطع رحم می‌کند رفاقت کنی، چون چنین کسی را من در سه جای قرآن ملعون یافتم:
الف) پس آیا امید دارید که هرگاه به سرپرستی کاری گمارده شوید فساد در زمین نکنید و قطع رحم کنید ایشانند که خداوند لعنتشان کرده و گوش‌هایشان را کر و دیدگانشان را کور ساخته
ب) و در جای دیگر فرمود:
آنان‌که بشکستند پیمان و عهد خدا را پس از بستن آن، و قطع می‌کنند آن‌چه را که خدا امر فرموده پیوند شود را (قطح رحم) و فساد کنند در روی زمین؛ پس بر آن‌ها است لعنت بدی و عذاب آخرت.(1)
ج) و نیز می‌فرماید: آنان‌که پیمان خدا را پس از بستنش بشکنند و قطع کنند آن چه را خداوند دستور پیوندش را داده و فساد کنند در زمین.
پس اینان زیانکاران می‌باشند. (2)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS