دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

No image
اسلام هراسی؛ تصویر غلط غربی ها از اسلام

كلمات كليدي : اسلام هراسي؛ تصوير غلط غربي ها از اسلام

نویسنده :

مقوله «اسلام هراسی» زیر مجموعه نگاه غربی به اسلام است. اولین برخوردهای جدی جهان غرب با پدیده‌ای به نام اسلام در جنگ‌های صلیبی رخ داد که سبب ایجاد پس زمینه ای در هنر و ادبیات غرب و زمینه ساز بستری برای اسلام هراسی شد. در همین راستا می‌توان به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرد که جرج بوش پس از این حادثه سخن از جنگ‌های صلیبی گفت و در واقع میان حادثه 11 سپتامبر و جنگ‌های صلیبی پیوند برقرار کرد.

پس از مقوله جنگ‌های صلیبی، دومین عرصه‌ای که غرب با اسلام برخورد جدی داشت در آندلس بود. حضور مسلمانان از قرن دوم تا قرن هفتم هجری در آندلس اسپانیا و برخورد اروپائیان با آنها در این منطقه با هدف خارج کردن آنها از اسپانیا، پس زمینه‌ای دیگر در ارتباط با پدیده اسلام هراسی محسوب می‌شود.

سومین پس زمینه اسلام هراسی ناشی از مباحث و مطالعات مستشرقین است. مستشرقین، شرق را به عنوان یک کلیت، موضوع مطالعه خود قرار دادند و در واقع تصویری از جوامع اسلامی ترسیم کردند که باید در بحث از اسلام هراسی مورد توجه قرار گیرد. آنچه ما در جهان امروز می‌بینیم، ناشی از گزارشی کارشناسانه از وضعیت اسلام نیست. تصویری که در سه دهه اخیر از اسلام ارائه شده، تصویری خوفناک است. البته آنچه سبب تشدید اسلام هراسی شده، ظهور و بروز تروریسم در خاورمیانه است که به اروپا نیز سرایت کرده است. بدیهی است که منشا این تروریسم خود غربی‌ها هستند. پدیده اسلام هراسی ابعاد مختلفی دارد. در نگاه حکومتی به اسلام، غربی‌ها می‌کوشند اسلام را به عنوان دشمن غرب نشان دهند.

موضعگیری‌های شخصی نسبت به اسلام در غرب یکی از عواملی است که موجب اسلام هراسی می‌شود. این امر به جایی می‌رسد که فیلمی مانند فتنه ساخته می‌شود یا کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام در نشریات منتشر می‌شود. همچنین رسانه‌ها وارد عمل می‌شوند و به این اسلام هراسی دامن می‌زنند تا آنجا که سینمای اسلام هراسانه تبدیل به ژانری در سینمای غرب می‌شود و حتی در قالب بازی‌های رایانه ای نیز خود را نشان می‌دهد تا بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

مسائل دیگری نیز وجود دارند که به امر اسلام هراسی در غرب دامن می‌زنند. یکی از این موارد موازنه جمعیت در کشورهای غربی است. به عنوان مثال به علت رشد کم جمعیت در برخی کشورها، شاهد سیل مهاجرت مسلمانان به این کشورها هستیم که سبب شده رشد مسلمانان در اروپا افزایش یافته و جمعیت اصلی اروپا کاهش یابد. همچنین در کشورهایی مانند اتریش و آلمان شاهد افزایش جمعیت گروندگان به اسلام هستیم که این موارد سبب افزایش هراس نسبت به اسلام می‌شود.

پیامد دیگر اسلام هراسی این است که اروپا روابط خود را بر پایه این نگاه غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. در نتیجه پدیده اسلام هراسی سبب رفتاری امپریالیستی از سوی غرب با جهان اسلام شده است. از همین رو مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و با ایجاد کانال‌های ارتباطی با شهروندان غربی این تصویر غلط را اصلاح کنند. توجه به بحث توریسم برای مقابله با اسلام هراسی نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند دیگر دچار اسلام هراسی نخواهند شد. همچنین ایجاد موج‌های فرهنگی از جمله راهکارهای دیگر در مواجهه با پدیده اسلام هراسی است که شامل انتشار کتاب‌های مختلف در غرب، تولید انیمیشن‌هایی براساس داستان‌های شاهنامه و مثنوی معنوی، انتشار آثار موسیقی اصیل و نیز توجه ویژه به صنایع دستی است.

غرب روابط خود را بر پایه نگاهی غلط نسبت به اسلام تنظیم کرده است. مسلمانان باید بکوشند خود را به غربی‌ها بشناسانند و تصویر غلط غربی‌ها از اسلام و مسلمانان را اصلاح کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS