دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی جمادی الاولی‌

No image
اعمال عبادی جمادی الاولی‌
اعمال روز اول: در شب نخست؛ با دیدن ماه نو، خواندن دعاهای ویژه اول ماه در این شب مستحب است. وقایع روز پنجم ماه : این روز مصادف با میلاد حضرت زینب کبری (س) در سال 5 ه.ق‌ وقایع روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم: مصادف است با ایام فاطمیه اول که طبق برخی از اقول شهادت حضرت فاطمه (س) در سیزدهم این ماه اتفاق افتاد. از اعمال این سه روز زیارت حضرت صدیقه است مخصوصاً در روز چهاردهم ماه. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ حَبیبِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَلیلِ‌اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ صَفِّیِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمینِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَفْضَلِ‌اَنْبِیآءِ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِکَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِّیَةِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سِیِّدَةَ نِسآءِ الْعالَمینَ مِنَ الْأَوَّلینَ وَالْأ خِرینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ وَخَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الصِّدّیقَةُ الشَّهیدَةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْفاضِلَةُ الزَّکِیَّةُ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْحَوْرآءُ الْأِنْسِیَّةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا التَّقِیَّةُ النَّقِیَّةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلیمَةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکِ وَعَلی‌ رُوحِکِ وَبَدَنِکِ اَشْهَدُ اَ نَّکِ مَضَیْتِ عَلی‌ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّکِ وَاَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَمَنْ جَفاکِ فَقَدْ جَفا رَسُولَ‌اللَّهِ صَلَّی‌اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَمَنْ آذاکِ فَقَدْ آذی‌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَمَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَمَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ لِأَنَّکِ بِضْعَةٌ مِنْهُ وَرُوحُهُ الَّذی‌بَیْنَ جَنْبَیْهِ اُشْهِدُ اللَّهَ وَرُسُلَهُ وَمَلائِکَتَهُ اَ نّی‌ راضٍ عَمَّنْ رَضیتِ عَنْهُ ساخِطٌ عَلی‌ مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ مُتَبَرِّءٌ مِمَّنْ تَبَرَّئْتِ مِنْهُ مُوالٍ لِمَنْ والَیْتِ مُعادٍ لِمَنْ عادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ اَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ اَحْبَبْتِ وَکَفی‌ بِاللَّهِ شَهیداً وَحَسیباً وَجازِیاً وَمُثیباً. پس از خواندن این دعا بر پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمّه‌علیه السلام درود و صلوات فرستاده شود.» وقایع روز پانزدهم ماه‌ مصادف با میلاد سید ساجدین امام سجاد در سال 36 ه.ق. روز پیروزی حضرت علی (ع) در جنگ جمل و فتح بصره. اعمال روز پانزدهم‌ 1. خواندن زیارت حضرت علی (ع). 2. خواندن زیارت امام سجاد (ع). منابع: - حضرت سجاد (ع) در 15 جمادی الأول سال 36 و یا 5 شعبان سال 38 هجری در مدینه به دنیا آمد و در 12 یا 18 و یا 25 سال 94 یا 95 هجری به شهادت رسید. مدّت عمر آن حضرت، بنابر نظر مشهور، 57 سال است. پیکر آن بزرگوار، در قبرستان بقیع مدفون است. پدر بزرگوار آن حضرت، امام حسین (ع) و مادرش شهربانو (دختر یزدگِرد) بود. شیخ مفید، تعدادِ فرزندان حضرت را پانزده تن ذکر کرده که عبارتند از: 1. محمّد [امام باقر (ع)]، 2. عبداللَّه، 3. حسن، 4. حسین، 5.زید، 6. عمر، 7. حسین اصغر، 8. عبدالرحمان، 9. سلیمان، 10. علی، 11. خدیجه، 12. محمداصغر، 13. فاطمه، 14. عِلّیه، 15. امّ‌کلثوم. زندگانی حضرت را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود. 1. دوره قبل از امامت: در این دوره با جدّ خود امیرمؤمنان (ع)، عموی بزرگوارش امام حسن (ع) و پدرش همراه بود. مهم‌ترین حادثه این دوره، واقعه کربلا بود که حضرت سجّاد (ع)، از نقش آفرینانِ آن بود. 2. دوره امامت: حاکمان جورِ این مقطع از زندگی این حضرت عبارتند از: یزید بن معاویه، معاویة بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک. آثار علمی و فرهنگی امام سجاد (ع): 1. صحیفه سجادیه (مجموعه‌ای از دعاهای آن حضرت). 2. رسالة الحقوق.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS