دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

به ابتکار یکی از مبلغان حوزه علمیه قم؛ اجرای طرح تربیتی حجاب برای اولین بار در کشور

No image
به ابتکار یکی از مبلغان حوزه علمیه قم؛ اجرای طرح تربیتی حجاب برای اولین بار در کشور به ابتکار یکی از روحانیان حوزه علمیه قم در مرکز تحقیقات و طراحی حجاب، طرح«ریحانه النبی» ویژه مدارس ابتدایی و راهنمایی دخترانه، در پانزده مدرسه، با موفقیت اجرا شد.
حجت الاسلام محمد مهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از اجرای طرح نوین کاربردی ـ تربیتی حجاب در پانزده مدرسه تهران خبر داد و گفت: هدف از این طراحی، تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای کاربردی کردن تبلیغ درعرصه فرهنگ بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: با استفاده از سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری از تشریفات و شعارزدگی در کار فرهنگی، این طرح در اولین اجرای آزمایشی چهارماهه، با موفقیت پایان یافت که ازمیان 545 نفردانش آموز، 186نفر دارای حجاب برتر شده اند؛ در حالی که قبل از این دوره کاربردی، تنها شش دانش آموز حجاب برتر را دارا بودند.
این مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه و زمان اجرای طرح که با مشکلات فراوانی روبرو بود، بیان داشت: این طراحی در مرحله اول با استفاده از پشتوانه پژوهشی و تبلیغی شخصی شکل گرفت که در ایام تبلیغی 1384در شهرک شهید فلاحی تهران اجرایی شد و پس از اجرای آزمایشی، مورد استقبال معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم قرار گرفت که در شکوفایی بیشتر طرح، اعلام همکاری کرده است.
مدیر مرکز تحقیقات و طراحی حجاب ریحانه النبی(س) تصریح کرد: تدوین پیک حجاب، تشکیل گروه های دانش آموزی با عنوان«حافظان حجاب» و«حامیان حجاب»، آموزش مربی حجاب از میان طلاب خواهر، حضور فرشته حجاب در کلاس ها و اجرای جشن حجاب؛ از برنامه های مهم این طرح شمرده می شود.
حجت الاسلام ابراهیم پورضمن اشاره به کارشناسی بودن این طرح و مشاوره با کارشناسان تربیتی حوزه علمیه قم افزود: در پی دیدار اعضای این مرکز تحقیقات در سال های اخیر با آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی، از رهنمود های ارزشمندشان و راهکارهای مناسب در اجرای این کار بزرگ، بسیار بهره جسته ایم و در حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی نامگذاری روزی به نام«پایداری حجاب» را پیشنهاد کرده ایم.
وی درباره ادامه اجرای این طرح ابراز داشت: بنا به درخواست معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و ستاد مردمی حجاب شهر ری، در سال تحصیلی 86 ـ 87، ده مدرسه در این شهر زیر پوشش این طرح قرار گرفته و همچنین با همکاری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در پنج مدرسه منطقه لویزان تهران به اجرا درآمد.
مدیر طرح ریحانه النبی در پایان از اجرای این دوره کاربردی ـ تربیتی برای تابستان امسال در شهرستان ارومیه خبر داد.
گفتنی است، این طرح، روزهای پنج شنبه در مدارس ابتدایی و راهنمایی دخترانه اجرا شده و بیشتر از فرصت های غیر درسی دانش آموزان در قالب برنامه های متنوع بهره برداری شده است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
Powered by TayaCMS