دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی

No image
تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها.

مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی، آشنایی هنرمندان با آموزه های دینی افزایش یافته است.
وی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به بیان جایگاه هنر در اسلام و آموزه های مذهبی پرداخت و افزود: هنر اسلامی به این معنا نیست که اسلامی فکر کرده و هنری عمل کنیم، بلکه خودهنر ذاتا در اسلام ارزشمند است.
حجت‌الاسلام امیر جوان یادآور شد: بررسی اینکه کدام هنر مورد نظر و توجه اسلام است، تنها در بستر هنر اسلامی قابل بررسی است.
وی ارائه پیام های دینی در قالب هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: در اسلام نمونه دهی خوبی برای ارائه مضامین معنوی در قالب هنر وجود دارد و بارزترین آن هنرنمایی معماری اسلامی در مساجد می باشد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر، با بیان اینکه می توان معجزه یا دیگر پیام های معنوی را در قالب هنر به جامعه عرضه کرد افزود: باید از ظرفیت های موجود در رشته های هنری برای ارائه مفاهیم دینی استفاده کرد.
حجت‌الاسلام جوان خاطرنشان کرد: هنرهای اسلامی با فطرت انسان سازگار هستند و باید در جامعه گسترش یابند.
این کارشناس مسایل اسلامی، توجه به مسایل شرعی درهنرهای حساس را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به خاطر ویژگی های ذاتی برخی هنرها مثل سینما، باید آمادگی لازم را قبل ار ورود به این رشته ها کسب کرد.
وی توجه به شیوه های جدید تبلیغ را از بایسته های امروز ترویج دین دانست و خاطرنشان کرد: در کنار سنت های رایج مثل منبر و تبلیغ چهره به چهره، باید از قالب های جدید نیز به خوبی و متناسب با موضوع استفاده کرد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: باید به دقت بررسی کنیم، که هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و از این نکته غافل نشویم هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
Powered by TayaCMS