دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید مرتضی نجومی

No image
تالیفات آیت الله سید مرتضی نجومی

آثار ماندگار

آثارى از ایشان در زمینه هاى تفسیر، فقه، هنر و مانند آن خلق شده است که عبارتند از:

1 ـ نسیم ایمان: موضوع این اثر تفسیر سوره مؤمنون به شیوه تفسیر آیه به آیه و روایى مى باشد. این کتاب با قلم زیباى ایشان در 322 صفحه و با قطع وزیرى به وسیله انتشارات مؤسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم در سال 1384 ش. به چاپ رسید.

2 ـ شمیمم کنعان: موضوع این اثر، تفسیر سوره یوسف است که در 392 صفحه در سال 1383ش به وسیله مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

3 ـ تفسیر سوره یونس

4 ـ تعظیم شعائر الهى

5 ـ لطافت هنر: این اثر مجموعه اى از عکسهاى رنگى از دست خط ها و خطاطى هاى آیت الله نجومى مى باشد.

6 ـ همیشه بهار: مجموعه اى از اشعار و غزلیات شیرین در قالب 3365 بیت از شاعران و غزل سرایان بزرگ است. نویسنده و گردآورنده با خطى زیبا آن را به رشته تحریر درآورد و در سال 1332 (1273ق) صحافى شد.

7 ـ کشکول: این اثر یادداشتهایى از مطالب مهم علوم گوناگون است و آیت الله نجومى آن را براى استفاده شخصى گردآورى کرده است.

8 ـ سخنى با طلاب جوان و عزیز: این اثر 56 صفحه اى که حاوى نصایح و سفارشات آیت الله نجومى به طلاب و هنرمندان است که بوستان کتاب در سال 1384 چاپ کرد.

9 ـ تقریرات درس آیت الله میرزا باقر زنجانى: این اثر خطى در دو بخش فقه و اصول مى باشد و نگارش آن حدود 17 سال طول کشیده است.

10 ـ رسالة التصور در موضوع حرمت و یا جواز عکس بردارى و نقاشى

11 ـ رسالة نجاسة الخمر در موضوع حرمت و نجاست خمر

12 ـ رسالة الغنا

سه اثر اخیر را کنگره بزرگداشت شیخ مرتضى انصارى و کنگره بزرگداشت مقدس اردبیلىچاپ کرده اند.

13 ـ کیمیاى هستى: این اثر شرح حال خود و نیاکانش همراه با تصاویر بسیارى از دستخط هاى ایشان است که در 326 صفحه در سال 1379 به وسیله انتشارات مؤسسه فرهنگى نشر سها در تهران به چاپ رسید.

وى مقاله هاى بسیار نیز در موضوع هنر و هنرمندى در کنگره ها و نشریات کشورى و استانى دارد، مانند «بُعد معنوى هنر خط» که در مجله سروش[49] به چاپ رسید. «تقوى کلهر و قداست هنر» هم در یادنامه محمد رضا کلهر در سال 1368 به چاپ رسید. مجموعه مقاله هاى وى که بیش از ده ا ثر است، در سال 1384 در مجموعه اى به نام «در فیض قلم»، گردآورى و چاپ شد.[50]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید مرتضی نجومی

سید مرتضی نجومی

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS