دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله علی اکبر نهاوندی

No image
تالیفات آیت الله علی اکبر نهاوندی

تألیفات

1 البنیان الرفیع(اخلاق ربیعى)

این کتاب در قطع وزیرى و در یک مجلّد به صورت چاپ سنگى و در 324 صفحه به چاپ رسیده است تاریخ شروع نگارش این کتاب سال 1337 هـ ق و تاریخ اتمام آن سال 1341 هـ ق است این کتاب در شرح احوال ربیع بن خثیم معروف به خواجه ربیع است و متشکّل از یک مقدمه و هشت باب و یک خاتمه است باب اوّل: در ردّ اشکالاتى است که به خواجه ربیع وارده شده است باب دوم: در بیان قرائنى است که دلالت برخوبى وى دارد باب سوم: در بیان عبارات علماى علم رجال در مورد خواجه ربیع است و در باب چهارم: سخنانى از خواجه ربیع آورده شده است که همگى دلالت بر نیکویى وى دارد و در باب پنجم: حکایاتى از او که دلالت بر ممدوح بودن وى است، آمده و در باب ششم: صفات نیکوى او آورده شده است باب هفتم: متضمّن حالات زهّاد ثمانیه (هشت زاهد بزرگ) است که خواجه ربیع یکى از آن هاست و در باب هشتم: کیفیّت بناى مقبره خواجه ربیع و در خاتمه نیز آداب زیارت قبور مؤمن و صالحان آمده است

2 جَنَّةُ العالِیَه و جَعبَةُ الغالِیَةْ نگارش این کتاب در سه جزء و در سال 1341 هـ ق به اتمام رسید و هر سه جزء در یک مجلّد به قطع رحلى و چاپ سنگى به چاپ رسید این کتاب کشکولى است که مطالب مختلف در آن شماره گذارى شده و هر جزء آن مشتمل بر 333 مطلب از مطالب مختلف که شامل: حکایات، مواعظ، تفاسیر غریبه، تأویلات عجیب، نصایح، منامات، معالجات و مناظرات و است

3 جَنَّتانِ مُدهامَّتانْ این کتاب در قطع رحلى و در دو جزء به صورت چاپ سنگى به چاپ رسیده است، جزء اول (الجنّة الاولى) 209 صفحه و جزء دوم (الجنّة الثانیة) 206 صفحه است جزء اول مشتمل بر 504 جوهره و جزء دوم مشتمل بر 541 جوهره است

هر جوهره از این کتاب در مورد مسائل مختلفى از عقاید و اخلاق و عرفان و است

4 راحَةُ الرُّوْح یا کشتى نجات این کتاب شرحى است برحدیث شریف نبوى که در کتاب هاى شیعه و اهل سنّت آمده است که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)فرمود: مَثَلُ أهْلِ بَیتْی کَمَثَلِ سَفینَةِ نُوح مَنْ رَکِبَها نَجى وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنها غَرقَاهل بیت من به مثابه کشتى نوح اند که هرکس بر آن سوار شد، نجات یافت و هرکه از آن واماند، غرق گردید

این کتاب به قطع وزیرى و در 512 صفحه توسط کتاب فروشى جعفرى، مشهد به چاپ رسید نگارش کتاب در سال 1341 هـ ق به پایان رسید

5 خَزینَةُ الْجَواهِرْ فى زینَةِ الْمَنابِر این کتاب در سه بخشاصول دین، فروغ دین و اخلاق، نگارش یافته و در هر بخش، آیات، روایات، مواعظ و حکایات مربوط به آن بخش به ترتیب آورده شده است این کتاب مشتمل بر شرح و تفسیر 40 آیه و 77 روایت و 80 موعظه و 200 حکایت است

نگارش این کتاب در سال 1336 هـ ق به پایان رسید و به قطع وزیرى و در 722 صفحه، از طرف انتشارات کتابفروشى اسلامیه به زیور طبع آراسته گردیده است

6 گلزار اکبرى و لاله زار منبرى این کتاب در 114 فصل ـ به عدد سوره هاى قرآن کریم ـ تنظیم شده و هر فصل آن به «گلشن» نام گذارى گردیده است در واقع، این کتاب کشکولى است از مطالب مختلف، با این تفاوت که مطالب آن براساس موضوع هرگلشن و فصل، دسته بندى و مطالب هم سنخ در یک گلشن و پشت سر هم آورده شده استبر خلاف کشکول هاى رایج که مطالب پراکنده در آن پشت سر هم و بدون باب بندى آمده است این کتاب در سال 1344 هـ ق نوشته شد و در چاپخانه حاج محمّد على علمى به قطع وزیرى و در 667 صفحه چاپ شده است

7 انوار المواهب این کتاب در قطع رحلى و به صورت چاپ سنگى، در چهار جزء است که در یک مجلّد به چاپ رسیده است موضوع آن، مناقب و فضائل معصومین(علیهم السلام) است جزء اول آن در فضائل و مناقب پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و جزء دوم در فضائل حضرت زهرا(علیها السلام) و جزء سوم در مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام) و جزء چهارم در مناقب و فضائل امام دوم تا امام یازدهم(علیهم السلام) است

تاریخ شروع این تألیف سال 1334 هـ ق و تاریخ اتمام آن سال 1340 هـ ق است مجموع صفحات این کتاب 569 صفحه است

8 العبقرى الحسان فى تواریخ صاحب الزمان(عج) این مجموعه در قطع رحلى به صورت چاپ سنگى و در دو مجلّد به چاپ رسیده و در شرح احوال حضرت ولى عصر(عج) است این کتاب به گفته مؤلّف به منزله جلد دوم کتاب انوار المواهب است این کتاب در پنج قسمت نگارش یافته و هرقسمت آن به «بساط» نام گذارى شده است

9 جواهر الکلمات (جواهر الزواهر فى شوارد النوادر) این کتاب در قطع رحلى و در دو جزء و به صورت چاپ سنگى به چاپ رسیده است

10 وسیلة النجات وعناوین الجمعات فى شرح دعاء السمات این اثر شرحى است بر دعاى سمات و داراى مقدمه اى است در مورد دعا و اهمیّت آن نگارش این کتاب در سال 1331 هـ ق به پایان رسید این کتاب در 320 صفحه وزیرى از طرف انتشارات نهاوندى به چاپ شده است

11 انهار النوائب فى اسرار المصائب

12 حاشیة فرائد الاصول على المبحث البراءة

13 رسالة الحقیقة و المجاز

14 وسائل العبید الى مراحل التوحید

15 رشحة الندى فى مسألة البداء

16 صلاة المسافر(تقریردرس شیخ محمّد طه نجف)

17 طور سینا در شرح حدیث کس

18 الفتح المبین فى ترجمة الشیخ على الحزین

19 الفوائد الکوفیة فى ردّ الصوفیة

20 کشف التغطیه عن وجوه التسمیة

21 لمعات الانوار فى حلّ مشکلات الآیات و الاخبار

22 مفرّح القلوب و مفرّج الکروب

23 المواریث (تقریر درس سید محمّد کاظم طباطبایى یزدى)

24 النفخات العنبریّة فى البیانات المنبریّة

25 الید البیضاء فى مناقب الامیر و الزهراء(علیها السلام)

26 الیاقوت الاحمر فى مَن رأى الحجة المنتظر(عج)

27 سبع المثانى، در مناقب حسن اول تا حسن ثانى (پیشوایان دهگانه)

28 العسل المصفى فى نکت اخبار مناقب المصطفى

29 الکواکب الدُرّى فى نُکت اخبار مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام)([5])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS