دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی
جشنواره از محتوی تهی شده است | مصاحبه با سام بهشتی

مصاحبه گیرنده: حسین محمودی فرد

سام بهشتی از منتقدین جوان ولی بسیار فعال سینما هستند که به طور ثابت در مجلهٔ فیلم‌نگار و هراز چندگاهی در مجلات دیگر همچون ۲۴مطلب می‌نویسد. در جشنواره فجر امسال ایشان را قبل از اکران فیلم سربه‌مهر دیدم و مصاحبه‌ای در مورد وضعیت جشنواره انجام دادم که در ذیل می‌آید.

از نظر کیفی جشنواره امسال نسبت به جشنواره‌های گذشته چطور بوده است؟

قطعا پس رفت داشته‌ایم نسبت به سال گذشته و جشنواره‌های پیشین. تولیدات سینمای ایران به لحاظ اتفاقاتی که به لحاظ سیاسی و نگاه حکومتی‌ای که افتاد پس رفت کرده‌ایم و فیلم سازان نمی‌توانند فیلمی را که مطلوب خودشان است بسازند و در نهایت خروجی جشنواره می‌شود  فیلم‌هایی بی کیفیت.

بهترین فیلم به نظر شما کدام فیلم بود؟

قاعده تصادف و گناهکاران بهترین فیلم‌های جشنواره بودند که من در جشنواره سی و یکم دیدم. فیلم قاعده تصادف  از نظر فیلم‌نامه و بهترین تیم بازیگری را داشت و یک فیلم سینمایی تمام عیار بود. اما واقعاً جشنواره از محتوا تهی شده بود و اصلا جشنواره سی و یکم در شان جشنواره فیلم فجر نبود.

فیلم‌های آقایان مهرجویی،بهرام توکلی و داوود نژاد را چگونه دیدید؟

آقای مهر جویی در فیلمش دیالوگی در ذهن مخاطب می‌گذارد با این مضمون که در آمریکا هفتاد ساله‌ها مدام تفریح می‌کنند و به شنا می‌روند و غیره. مهرجویی این روزها دغدغه‌هایش همین هاست. همیشه نمی‌توان توقع داشت که مهرجویی هامون بسازد.
فیلم بهرام توکلی همانطور هم که به خود ایشان گفتم دچار پراکنده‌گویی شده است. فیلم داوود نژاد را دوست داشتم. فضای کار داوود نژاد رئال است و از جنس فیلم های "نیاز" و "مرهم" است.

می‌شود بیشتر توضیح بدهید. از نظر شما فیلم آقای داوود نژاد چگونه بوده است؟

این فیلم را مستندگونه‌وار می‌شود دید. این فیلم رئال است و از مستند برای بیان فیلمنامه‌اش کمک می‌گیرد. این فیلم مستند داستانی است.

بدترین فیلم جشنواره از نظر شما کدام فیلم بود؟

فیلم تهران تا بهشت ساخته ابوالفضل صفاری. در صورتی که فیلم "انتهای زمین"  که اولین فیلم ایشان بود فیلم بهتری بود. به نظرم این فیلم دوتا مستند بود که کنار هم گذاشته بودند و هیچ ربطی به هم نداشتند.

منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS