دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جلال آل احمد

No image
جلال آل احمد

كلمات كليدي : جلال آل احمد، خسي در ميقات، غربزدگي، سفرنامه، مدير مدرسه.

نویسنده : داریوش سعادتی لیلان و اعظم بابائی

تولد: 2 آذر 1302 3 هـ.ق – تهران

وفات: 17 شهریور 1348 – اسالم گیلان

جلال آل احمد در 2 آذر 1302 در تهران در خانواده‌ای مذهبی و روحانی به دنیا آمد. در 1323 به حزب توده پیوست و سه سال بعد در انشعابی جنجالی از آن کناره گرفت. نخستین مجموعه داستان خود به نام «دید و بازدید» را در همین دوران منتشر کرده بود. او که تاثیری گسترده بر جریان روشنفکری دوران خود داشت، به جز نوشتن داستان به نگارش مقالات اجتماعی، پژوهش‌های مردم‌شناسی، سفرنامه‌ها و ترجمه‌های متعددی نیز پرداخت. شاید مهمترین ویژگی‌ ادبی آل احمد نثر او بود. نثری فشرده و موجز و در عین حال عصبی و پرخاشگر، که نمونه‌های خوب آن را در سفرنامه‌های او مثل «خسی در میقات» و یا داستان – زندگی‌نامه‌ی «سنگی بر گوری» می‌توان دید. وی در 18 شهریور 1348 در اسالم گیلان در گذشت.

آثار:

برخی از مهمترین آثار جلال آل احمد عبارتند از: مجموعه سفر نامه ها: از رنجی که می‌بریم؛ اورازان؛ تات نشین‌های بلوک زهرا؛ جزیره خارک در یتیم خلیج‌فارس؛ خسی در میقات؛ و مجموعه ای که شامل مقالات، رمان ها و داستان های کوتاه است: پنج داستان؛ چهل طوطی؛ در خدمت و خیانت روشنفکران؛ دست‌های آلوده؛ دید و بازدید؛ زن زیادی؛ سرگذشت کندوها؛ سفر آمریکا؛ سفر به ولایت عزراییل؛ سفر روس؛ سه تار؛ غرب‌زدگی؛ مدیر مدرسه؛ مکالمات؛ نفرین زمین؛ نون والقلم؛ یک چاه و دو چاله.

جلال آل احمد نویسنده‌ای پویا است که در چند عرصه جولان داده است، در عرصه داستان‌نویسی، ترجمه مقاله و سفرنامه. او صاحب سبک خاص خود است؛ نسرش و سبکش همانند شخصیتش، شتابزده، عصبی صریح و صمیمی است. دغدغه‌ی او در تمام آثارش، مردم و آگاهاندن آنان است. جلال هیچ گاه در کنار گود تماشاگر ماجرا نبود، بلکه همواره خود را به داخل گود می‌انداخت و همیشه هم حرفی برای گفتن داشت و از قضا صریح و بی‌تعارف می‌نوشت.

در حیطه داستان، او جریان داستانی درون‌گرا و یأس آلودی را که از صادق هدایت آغاز شده بود، یکباره به برون‌گرایی و پرخاش و حساسیت واداشت، و روحی پویا، زنده و تیزبین به کالبد داستان دمید. در حیطه مقاله‌نویسی می‌توان گفت اوج شکوفایی او در مقاله‌ی «غربزدگی» است. جلال در این اثر هم همان مختصات ساده بیان صریح خود را حفظ کرده ودر این مقاله مردم را متوجه هویت بومی و شرقی خود کرد و ثابت نمود که در عرصه مقاله‌نویسی نیز می‌توان موفق شد.

جلال آل احمد شخصیتی کنجکاو داشت، او در طول عمر خود به چند جا سفر کرد و منتهای همت خویش را برای درک و فهم فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود به کار بست و در این ضمن سفرنامه‌هایی تهیه کرد، از جمله «تات نشین‌های بلوک زهرا» و «اورازان»؛ سفرنامه دیگر او «خسی در میقات»‌است که به ثبت خاطرات سفر حج پرداخته است.

او آثاری از نویسندگان غربی از جمله «بیگانه» اثر «آلبر کامو» و «دست‌های آلوده» از «ژان پل سارتر» را ترجمه کرده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS