دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جنگ های صد ساله، طولانی ترین جنگ جهان!

بزرگترین جنگی که تاکنون در تاریخ جهان به ثبت رسیده، مجموعه جنگ هایی است که به جنگ های صدساله مشهور است.
جنگ های صد ساله، طولانی ترین جنگ جهان!
جنگ های صد ساله، طولانی ترین جنگ جهان!

بزرگترین جنگی که تاکنون در تاریخ جهان به ثبت رسیده، مجموعه جنگ هایی است که به جنگ های صدساله مشهور است. این جنگ ها در اروپا و بین دو کشور انگلستان و فرانسه در بین سال های 1337 و 1453 رخ داد.

یک جنگ بسیار عجیب و طولانی!!! این جنگ آنقدر طولانی بود که در مدت زمان جنگ، فرانسه 5 پادشاه و انگلستان هم 5 پادشاه مختلف داشت. (این یعنی اینکه در مدت جنگ 5 بار پادشاه هرکدام از این دو کشور عوض شد)

تنها دلیل جنگ هم این بود که چه کسی باید بر فرانسه حکومت کند؟؟؟

زمینه شروع جنگ های صدساله

زمانی که شاه فرانسه در سال 1328 فوت شد، ادوارد سوم، پادشاه انگلستان فکر میکرد که او حاکم فرانسه خواهد شد. دلیل این تفکر این بود که او علاوه بر اینکه پادشاه انگلستان بود، یک «دوک» در جنوب غربی فرانسه هم محسوب می شد. (مادر ادوارد سوم خواهر پادشاه قبلی فرانسه بود)

در این میان ادوارد سوم تنها نبود و یک رقیب هم داشت. یک نجیب زاده فرانسوی نیز میخواست پادشاه فرانسه شود. (این نجیب زاده هم از اقوام پادشاه قبلی بود)

سران فرانسه برای تعیین پادشاه یک جلسه ای را برپا کردند و در پایان جلسه معلوم شد که پادشاه فرانسه همان نجیب زاده فرانسوی خواهد شد. بعد از اینکه او به پادشاهی رسید به نام فیلیپ ششم مشهور شد، پادشاه انگلستان ادوارد سوم هم این نتیجه را قبول کرد.

اما جنگ ها از اینجا شروع شد که فیلیپ ششم نمی خواست کس دیگری بر کشورش حکمرانی کند (همانطور که گفته شد، پادشاه انگلستان یک دوک فرانسوی نیز بود). این بود که در سال 1337 میلادی فرانسه به سرزمین های انگلستان حمله کرد (سرزمین هایی که در خاک فرانسه ولی تحت حاکمیت انگلستان بود). ادوارد سوم پادشاه انگلستان نیز تصمیم به جنگ گرفت.

حوادث پیش آمده در جنگ

جنگ های صدساله جنگ هایی متفاوت بودند و دلیل این تفاوت هم مدت طولانی آن بود. در این جنگ هر دو طرف میدان گاهی پیروز بودند و گاهی بازنده!!

در اوایل جنگ، انگلستان توانست موفقیت های بسیاری را بدست آورد. یکی از مهمترین موفقیت های انگلستان زمانی رخ داد که آنها در سال 1346میلادی به نورماندی (شهری در فرانسه) است حمله کردند. انگلستان با ارتشی ده هزار نفری به این جنگ آمد و پیروز هم شد.

پیروزی های انگلستان به حدی بود که 10سال بعد، انگلیسی ها موفق شدند شاه فرانسه را نیز دستگیر و زندانی کنند. با زندانی شدن شاه فرانسه، همه فرانسوی ها مجبور شدند که یک معاهده امضاء کنند، بر طبق این معاهده، فرانسه کلیه سرزمین هایی را که از ادوارد سوم گرفته بود باید پس می داد و انگلستان هم قول داد که دیگر جنگ را ادامه ندهد. اما یک مشکلی وجود داشت، در زمانی که شاه فرانسه در زندان انگلیسی ها بود، ناگهان از دنیا رفت. پسر شاه فرانسه جنگ را دوباره آغاز کرد و تمام معاهده ها و توافق نامه ها را زیر پا گذاشت. در این زمان بود که فرانسه پیروز میدان های جنگ می شد. چندی بعد نیز در سال 1380 میلادی شاه فرانسه به طور طبیعی در فرانسه از دنیا رفت و یک مدت کوتاهی صلح در بین این دو کشور به وجود آمد.

در سال 1407 میلادی بود که جنگ های داخلی فرانسه شروع شد. همچنین در سال 1413، شاه انگلستان هنری پنجم از این ناآرامی ها استفاده کرد و جنگی دوباره را با فرانسه شروع کرد. در اینجا نیز در ابتدا پیروزی ها با انگلستان بود اما وقایعسیاسی ای باعث شد که پیروزیهای فرانسه هم شروع شود. پیروزی های فرانسه از سال 1429 شروع شد. در همین سال بود که یک دختر جوان و شجاع به نام Joa- of Arc پیروزی های بسیاری را برای فرانسه به ارمغان آورد. در پایان نیز فرانسه توانست انگلستان را شکست دهد.

Joa- of Arc که بود؟

Joa- of Arc نام یک دختر فرانسوی بود که بخاطر میهن پرستی و شجاعت بسیار باعث پیروزیهای فراوانی شد.

این دختر به قدری شجاع بود که در مدتی کوتاه از درجه ی سربازی به یک فرمانده بزرگ جنگی تبدیل شد. او با فرماندهی خود توانست شهر Orléans را از محاصره دشمن خارج سازد، به همین دلیل به او لقب Maid of Orléans را دادند.

در نهایت این دختر توسط انگلیسی ها بازداشت و اعدام شد.

و بعد از اینهمه سال، آخر جنگ چه شد؟؟؟

در پایان و پس از چندین و چند سال جنگ، انگلستان از فرانسه عقب کشید و فرانسوی ها کل قدرت فرانسه را به دست گرفتند. این شد که طولانی ترین جنگ تاریخ به پایان رسید و فرانسویها پیروز میدان شدند.

روزنامه ابتکار

تاریخ: پنج شنبه 27 مهر ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS