دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق پناهندگان در قرآن

No image
حقوق پناهندگان در قرآن

كلمات كليدي : حقوق، پناهنده، قرآن، پناهندگان، بين الملل

نویسنده : روح الله رضواني

پناهنده در لغت عبارت است از این که به کسی و یا چیزی پناه برده شود.[1] واژه پناهنده کلمه فارسی است که معادل عربی آن "التجاء" می باشد؛ «التجاء الی شخص أو شی‌ء » به فردی یا شیء پناه برد و به آن پناهنده شد[2]و یا به مکانی پناهنده شد و امر خود را به خدا واگذار نمود[3].

پناهنده در اصطلاح به فرد، افراد یا گروهی اطلاق می شود که به دلایل مختلف مجبور به ترک مکانی می شوند و به جایگاه دیگر پناه می بردند.[4]

بنابراین پناهنده به شخصی گفته می شود که به افراد، گروهها یا جامعه و کشور دیگر پناهنده شود تا بتواند از شر اشرار و متجاوزان به حقوق (جان و مال) خود در امان بماند،[5] که به آن پناهنده سیاسی یا اجتماعی اطلاق می شود و یا بخاطر وجود منفعت و مصلحت خود پناهنده می شوند.[6]

تاریخچه بحث پناهندگی

نخستین مرحله پناهندگی در تاریخ اسلام قبل از هجرت پیامبر اسلام به وقوع پیوست، زمانی که گروهی از مسلمانان به جهت آزار و اذیت مشرکین قریش، مکه را به قصد سرزمین نجاشی ترک می گویند و در آنجا پناهنده می شوند، هرچند سران قریش تلاش نمودند پناهندگان را به اجبار به وطنشان برگردانند، ولی نجاشی چنین تقاضایی را نپذیرفت و گفت: اینها جمعیتی هستند که به من پناهنده شده‌اند، و کشور مرا بر کشورهای دیگر به خاطر امنیتش ترجیح داده‌اند.[7]

اهمیت بحث پناهندگی در عصر حاضر

بحث پناهندگی و حقوق پناهندگان در جهان امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد؛ زیرا جامعه به اصطلاح مدرن عصر حاضر در تلاشند تا از طریق سازمان های بین اللملی بر کشورها فشار وارد کنند تا به حقوق پناهندگان احترام بگذارند و پناهندگان را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

حقوق پناهندگان از دیدگاه قرآن

اسلام برای پناهندگان و جایگاه آنان در جامعه اهمیت زیادی قائل می باشد، زیرا سرآغاز تاریخ اسلام همراه با پناهندگی و هجرت رسول مکرم اسلام از مکه به مدینه می باشد.

پناهندگان در قرآن دارای انواع مختلفی می باشند که به طبع، حقوق متفاوتی خواهند داشت، ولی به طور کلی جایگاه پناهندگان و حقوق آنان از منظر قرآن عبارت است از این که اگر هر فرد یا گروهی از افراد به کشور اسلامی پناهنده شوند، تا زمانی که در کشور اسلامی هستند در صورت رعایت قوانین اسلام در امان حکومت اسلامی می‌باشند و مسلمانان باید جان و مال پناهندگان را محترم بشمارند و از هرگونه تعدی و تجاوز به پناهندگان خودداری کنند.

حقوق پناهنده در قرآن از چنین جایگاهی برخوردار است که خداوند به پیامبر اسلام دستور می دهد که حتی اگر یکی از افراد مشرکین که با آنان در حال جنگ و نبرد هستی از شما پناهندگی بخواهد به او پناه بدهی تا کلام خدا را بشنود و از هرگونه تعدی به او خودداری نمایید و اگر تصمیم به برگشت گرفت

آن را به مکان امن منتقل کنید تا به وطن و محل زندگی خود بر گردد[8].

«وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ »[9]

«و اگر یکی از مشرکان از تو پناهندگی بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهی ناآگاهند!»

آنچه در مورد حقوق پناهندگان از دیدگاه اسلام بیان گردید شامل افرادی می گردد که هدف از پناهندگی آنان به کشور اسلامی تحقیق در مورد دین اسلام برای جستجوی واقعیت و رسیدن به حقیقت دین اسلام و ایمان به آن باشد.

نوع دیگری از افراد که دارای حقوق پناهندگی در اسلام می باشند، شامل افرادی می شود که به جهت اذیت و آزار دشمنان اسلام در وطن خود نمی توانند به زندگی عادی خود بپردازند و به دستورات دین اسلام و مسائل دینی خود عمل کنند که اسلام به این گروه دستور هجرت می دهد.

«کسانی که در راه خدا و برای خدا مهاجرت کنند، در این جهان پهناور خدا، نقاط امن فراوان و وسیعی پیدا می‌کنند که می‌توانند حق را در آنجا اجرا کنند»[10].

و اما افرادی که برای تجسس و همکاری با دشمنان دین اسلام به کشور اسلامی مسافرت می‌کنند و تحت لوای حقوق پناهنده در صدد خیانت به جامعه اسلامی می‌باشند هرگز عنوان پناهنده شامل حال آنها نمی گردد؛ بلکه اسلام برای آنان مجازات سنگینی در نظر می گیرد و با قاطعیت با آنها برخورد می کند.

مقاله

نویسنده روح الله رضواني
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - قرآن و علوم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS