دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دانستني هاي حقوقي؛نکاتي که بايد قبل از «ضامن شدن» بدانيد!

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد،
دانستني هاي حقوقي؛نکاتي که بايد قبل از «ضامن شدن» بدانيد!
دانستني هاي حقوقي؛نکاتي که بايد قبل از «ضامن شدن» بدانيد!

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «ضمانت» را بررسي کنيم.

عقد ضمان عبارت از اين است که شخصي، پرداخت مالي را که بر ذمه ديگري است برعهده بگيرد. متعهد را ضامن، طرف ديگر را مضمون‌له و شخص ثالث را مضمون‌عنه يا مديون اصلي مي‌گويند.

ضامن بايد عاقل، بالغ و رشيد باشد. در ضمانت لازم نيست که ضامن، مضمون‌عنه (مديون اصلي) را بشناسد بلکه تنها تمييز (تشخيص) او کافي است.

عقد ضمانت، عقدي لازم است يعني قابل فسخ نيست و نياز به ايجاب و قبول دارد. اين عقد بين ضامن و طلبکار صورت مي‌گيرد که ايجاب آن عبارت است از ضمنت (ضامن شدم) يا تکفلت (به عهده گرفتم) و تقبلت (تقبل کردم) و مانند آن.

رضايت مضمون‌عنه (مديون اصلي) يا همان بدهکار، نقشي در عقد ضمانت ندارد زيرا رضايت تبرعي (داوطلبانه) صحيح است. به اين صورت که اگر کسي داوطلبانه و بدون اينکه بدهکار از او بخواهد ضامن شود و عقد ضمانت را قبول کند، صحيح است و بدهکار حق اعتراض ندارد. فقط در ‌نهايت ضامن حق رجوع به بدهکار را نخواهد داشت.

 

اگر طلبکار طلب خود را به ضامن ببخشد، ضامن نمى‌تواند از بدهکار چيزى بگيرد و اگر مقدارى از آن را ببخشد، نمى‌تواند آن مقدار را مطالبه کند. اين در حالي است که اگر همه آن يا بخشى از آن را هبه کند، يا از باب خمس يا زکات يا صدقات و امثال آن حساب کند، ضامن مى‌تواند از بدهکار مطالبه کند.

ضامن بايد ثروتمند باشد، به مقداري که بتواند طلب بدهکار را بدهد؛ يا اينکه طلبکار از نداري بدهکار آگاه باشد.

ضامن پس از قبول عقد ضمانت، فرم قرارداد (وام) را امضا مي‌کند و با امضاي ضامن به طلبکار اين اختيار داده مي‌شود که در صورت عدم پرداخت بدهي توسط بدهکار، طلبکار بدهي خود را از فيش حقوقي و موجودي حساب‌ها و سپرده‌هاي متعلق به ضامن برداشت کند.

حال با توجه به اين شرايط، اگر ضامني روزي براي برداشت پول از حساب بانکي خود با حساب خالي مواجه شد، نبايد تعجب کند زيرا از قبل اجازه هر گونه برداشت از حساب خود را به طلبکار داده است.

ماده ??? قانون مدني بيان مي‌کند ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه را ندارد مگر بعد از اداي دين... بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت که ضامن پس از پرداخت ديني که ضمانت آن را برعهده گرفته است، مي‌تواند به مديون (مضمون عنه) رجوع کند و حق خود را بگيرد.

به اين صورت که ضامن مي‌تواند در زمان توافق بر ضمانت، از مديون ضمانت‌هايي را بگيرد؛ بدين ترتيب که مديون به مقدار مبلغ مورد ضمانت، به ضامن سفته يا چک داده و خيال ضامن را از بابت بازپرداخت اقساط يا ديگر تعهدات راحت کند.

چنين اقدامي به اين دليل است که بتوان مديون اصلي را مورد تعقيب کيفري قرار داد تا حداقل از ترس زندان و محدوديت‌هايي از قبيل مسدود شدن حساب بانکي يا محروميت از داشتن دسته چک به طور موقت يا دايم، حق ضامن را ادا کند.

 

 

بر همين اساس، ضامن در چک يا چک‌هايي که از مضمون‌عنه دريافت مي‌کند، بايد اين موارد را رعايت کند؛ چک بايد تاريخ‌دار باشد يعني اگر آخرين قسط وام ? سال ديگر است، تاريخ مندرج در چک بعد از اين تاريخ ذکر شود و ديگر آنکه تاريخ صدور چک در آن (گوشه و پايين چک) ذکر نشود.

بر اين اساس بند (هـ) ماده ?? قانون صدور چک چنين بيان مي‌دارد: «در صورتي که ثابت شود چک بدون تاريخ صادر شده يا تاريخ واقعي صدور چک مقدم بر تاريخ مندرج در متن چک باشد، صادرکننده چک قابل تعقيب کيفري نيست.»

ديگر آنکه در متن چک، هدف از پرداخت چک که‌ همان تعهد است، ذکر نشود و نيز چک حتما داراي امضا باشد.در نهايت بايد گفت که بايد با علم و آگاهي به شرايط عقد ضمانت، چنين اقدامي را انجام داد تا نه تنها ضامن بلکه بدهکار نيز با مشکلي مواجه نشوند.

سايت تابناک

تاريخ انتشار: سه شنبه 28 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS