دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه حل برای تنها نبودن

No image
راه حل برای تنها نبودن

کلمات کلیدی :

نویسنده :

1- تیزبین باشید

به حواس مختلف خود توجه کامل داشته باشید. سعی کنید از تک تک آن ها کمال بهره را ببرید.

اگر تیزبین باشید زندگی همواره درس هایی برای آموختن به شما دارد که می تواند تا ابد شما را در مسیر پیشرفت و تعالی به خود مشغول نگاه دارد.

برخی مردم در شرایط بسیار پیش پا افتاده هم قادر به یافتن زیبایی ها و تنوع موجود در بافت حوادث هستند. آن ها در هر لحظه می توانند از زندگی لذت ببرند.

2- در زمان حال زندگی کنید.

هر چند این امر برای اذهانی که عادت دارند حسرت گذشته را بخورند و آنی از دغدغه ی آینده تهی نباشند به این سادگی ها میسر نیست. بیشتر مردم متوجه نیستند ارزشمندترین ارمغان هستی خود زمان حال است.

تجربیات تلخ گذشته و آینده ی نامطمئن دستاویزی است که عده کثیری را از توجه به زمان حال بازمی دارد. ما با افکارمان زنده هستیم. این افکار هستند که به ضمیرمان شکل می بخشند، ولی اگر راه استفاده و کنترل آن ها را ندانید می توانند بی آن که متوجه شوید شما را به ناکجا آباد بکشانند. با زندگی در زمان حال به نگرشی بالغ دست می یابید تا چیزها را همان گونه که هست بپذیرید نه بر پایه ی تصورات و پیش فرض هایتان. این پذیرش واقعیت هدایتگر شما می شود و امکان بنیان روابط با شیوه ای عقلایی را فراهم می آورد. کسی که بدین تفکر دست یافت هرگز تنها نمی شود. لحظاتش مملو از حیات است و حیاتش را از تک تک لحظاتی ساخته است که در آن ها زندگی می کند.

3- روابط سالمی با دیگران ایجاد کنید.

بسیاری از روابط پس از مدتی نزول می کنند زیرا یکی از طرفین می خواهد رابطه را به نفع خود مصادره کند. روابط سالم بر مبنای اعتماد و درک متقابل، عشق و محترم شمردن حریم و آزادی یکدیگر ایجاد می شود. فقدان هر یک از این خصوصیات روابط را به چالش می کشد. وقتی مسایل آن گونه که باب میل شماست پیش نمی روند، تقصیر را به گردن دیگران انداختن خطاست. زمانی که مسوولیت رابطه ای را پذیرفته اید باید حفظ و صیانت از آن را نیز تقبل نمایید و با سهیم کردن خود در آن چه پیش می آید راه بازگشت را برای بازگرداندن شرایط به وضعیت اولیه باز نگاه دارید.

4- به دیگران کمک کنید و این کار را از صمیم قلب انجام دهید.

با کمک به دیگران خود و تنهایی تان را فراموش خواهید کرد، همچنین بدین ترتیب زمان زیادی طول نمی کشد که دوستان جدیدی پیدا می کنید. وقتی بدون هیچ چشمداشتی به دیگران کمک می کنید، وجود تشنه ی خود را از عواطف انسانی سیراب می سازید و به روح و روان خود جان تازه ای می بخشید.

5- خلاق باشید

خلاقیت موجی می شود تا بتوانید از امکانات، استعدادها و توانایی های خود بیشترین استفاده را ببرید. خلاقیت می تواند شاه کلیدی برای حل معضلات و مسایل زندگی تان باشد و درهای بسته را نه تنها در مورد روابط اجتماعی بلکه در هر موردی که بتوانید فکرش را بکنید، برایتان بگشاید. انسان های خلاق تنها نمی شوند. زمانی که آن ها در شرایطی نامطلوب قرار می گیرند از توان ذهنی شان استفاده می کنند و با خلق ایده های جدید ورق را به نفع خود باز می گردانند. خلاقیت از ذهن و با خلق ایده شروع می شود. اغلب، کسانی که می توانند از زوایای مختلف به قضایا نگاه کنند، در خلق ایده موفق تر هستند. روی مسایل خود تعمق کنید و ابعاد مختلف آن ها را مورد بررسی قرار دهید. مطمئناً متوجه مسایلی خواهید شد که پیش از این از نگاهتان مخفی مانده بودند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS