دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رییس جمهور دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را صادر کرد

عضو ناظر شورای سابق پول و اعتبار گفت: رئیس جمهوری دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را در بخشهای تخصصی بانک مرکزی صادر کرد.
No image
رییس جمهور دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را صادر کرد

رییس جمهور دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را صادر کرد

عضو ناظر شورای سابق پول و اعتبار گفت: رئیس جمهوری دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را در بخشهای تخصصی بانک مرکزی صادر کرد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو باخبرگزاری فارس اظهار داشت: هم‌اکنون درشت ترین اسکناس در کشور 5 هزار تومانی است و تا چندی قبل درشت‌ترین پول 2هزار تومانی بود.

وی گفت: اسکناس هزار تومانی سال 1351 منتشر شده است و قدرت خرید این پول معادل 128 هزار تومان امروز است.

یعنی آن زمان هزار تومان واقعا پول درشت تلقی می‌شد و اگر کسی حقوق خود را به مبلغ هزار یا 2 هزار تومان می‌گرفت، پرداخت تنها 2 برگ اسکناس برای دادن حقوق او کافی بود.

مصباحی افزود: اما امروز پولهای درشت، معادل پول خرد بسیاری از کشورهای جهان است، یک پوند انگلیس حدود 2 هزار تومان ایران و یک دلار آمریکا معادل هزار تومان ما است.

نماینده تهران یادآور شد: هزار تومان ما معادل 4 ریال عربستان سعودی است که تقریبا پول خرد تلقی می‌شود.

مصباحی این وضعیت را ناشی از کاهش ارزش پول طی دهه‌های اخیر ذکر کرد و توضیح داد: این افت مشکلاتی را به لحاظ عینی و ذهنی پدید آورده است.

هزینه چاپ اسکناس در کشور الان به 60 میلیارد تومان رسیده است و سرانه اسکناس در کشور 110 برگ است. حال آنکه این سرانه در اروپا 10 تا 12 برگ است.

وی گفت: این حجم عظیم اسکناس به زودی فرسوده می‌شود و علاوه بر این وقت مردم را در معاملات می گیرد و در بانکها باعث ایجاد صف شده است.

وی گفت: این روند سبب شده است برای شمارش پول در بانکها اسکناس شمار به کار گرفته شود و هزینه‌ پول‌شمار بر دوش بانکها افزوده شده است.

مصباحی تأکید کرد: صف، هزینه‌ و معطلی مشکلات عینی و ذهنی را پدید آورده و درشت ترین اسکناس کشورها، در مقابل واحد پول دیگر کشورها بسیار کم ارزش شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به لحاظ روانی برای مردم ما احساس بدی بوجود آورده است یعنی وقتی مردم صد هزار تومان می‌دهند و یک اسکناس صد دلاری می‌گیرند، برایشان مطلوب نیست و یا حجاجی که به مکه مشرف می‌شدند و زمانی در برابر 1000 تومان 500 ریال عربستان می‌گرفتند و الان 4 ریال عربستان را دریافت می‌کنند.

نماینده تهران تصریح کرد: معتقدم لازم است یک اصلاح پولی صورت پذیرد.

نماینده تهران تصریح کرد: نکته دیگر انتشار چک پولها است. چک پولهای 50 تا 500 هزار تومانی دست به دست در جامعه می‌گردد و وجود این چک پولها نیاز به پول درشت را نشان می‌دهد در حالی که اعتبار پول را ندارد.

وی گفت:‌دست به دست گشتن چک‌پولها نقدینگی جامعه را افزایش داده است و آثار تورمی دارد.

چک پولها تورم زا است

وی تصریح کرد: معتقدم اگر چک‌پولها را جمع کنیم درصدی از نرخ تورم ما را کاهش خواهد داد.

مصباحی گفت: مجموعه این مسائل سبب شد پیشنهاد طرح اصلاح پولی را در جمع عمومی بانک مرکزی مطرح کنم بدین معنا که نوع پول یا عدد پول کشور تغییر کند.

وی اضافه کرد: اگر بنا به تغییر عدد باشد پیشنهادم این است که اسکناس صدهزار تومانی منتشر کنیم که نیاز آن نیز وجود دارد.

نماینده تهران یادآور شد: ممکن است افرادی بحث توسعه و رواج کارتهای اعتباری را مطرح کنند و بگویند نیازی به اسکناس نیست در حالی که در کشورهای صنعتی جهان هم که کارت اعتباری بیشترین کاربرد را دارد و باز هم اسکناس در دست مردم وجود دارد منتها تعدادش نسبت به وضعیت ما کمتر است.

نماینده تهران گفت: بنابرانی اگر اسکناس صد هزار تومانی منتشر کنیم بخشی از نیاز مردم به پول درشت را تامین کردیم و حمل پول برای مسافرتها راحت‌تر انجام خواهد گرفت.

وی گفت: اگر بخواهم به لحاظ ذهنی نیز اثر مثبتی داشته باشد، پیشنهاد حذف 3 صفر را از پول ملی را داریم به طوری که هزار تومان فعلی ما به لحاظ عدد معادل 10ریال تلقی شود.

مصباحی افزود: اگر چنین کاری انجام شود اسکناس در دیدگاه مردم اعتبار بیشتری پیدا خواهد کرد، ارزش قائل نبودن برای اسکناس در حال حاضر سبب شده آن را مچاله کرده، روی آن بنویسند و سبب استهلاک زود هنگام آن شوند.

وی اضافه کرد: معتقدم باید 3 صفر را از جلوی اسکناسها بردارند و البته یک راه حل تدریجی هم وجود دارد.

طرح دوم برای حذف صفرهای پول ملی بدین ترتیب است که سه صفر دیگر ابتدا به شکل کوچکتر و کمرنگ‌تر در اسکناسها چاپ شود و پس از گذشت یکی دو سال آن صفرها محو شود. در این صورت آمادگی روانی لازم برای یک مرحله انتقالی به وجود می‌آورند.

مصباحی گفت: این بحث در مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رئیس جمهوری مطرح شد و من این پیشنهاد را مطرح کردم.

وی اضافه کرد: ایشان از این مسئله استقبال کردند و تصمیم‌گیری در این باره را به سطوح تخصصی موکول کردند.

مصباحی گفت: رئیس جمهوری بر 2 نکته تاکید کردند و خواستار اقدام در خصوص آن شدند: نخست اینکه اصلاح پولی و کاهش صفر‌ها مورد بررسی قرار گیرد. دیگر اینکه آثار تورمی چک پولها بررسی شود.

وی گفت: اگر این دو مقوله بررسی شود اثر مثبتی خواهد داشت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
Powered by TayaCMS