دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است
فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)
فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)
نویسنده: جمیله مهدوی‌نیا

عبادت

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است.

او عبادت و نماز شب پدر و مادر را از نزدیک دیده بود. او در کربلا شاهد بود که برادرش، امام حسین(ع) در شب عاشورا به عباس فرمودند: به سوی آنان برگرد و این شب را تا فردا وقت بگیر تا شاید امشب را به نماز و دعا و استغفار در پیشگاه خدایمان مشغول شویم. خدا خود می‌داند که من نماز، تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.

«امام سجاد(ع) فرمودند: عمه‌ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهای واجب و مستحب را اقامه کردند و در بعضی از خانه‌ها به دلیل شدت گرسنگی و ضعف‌، نشسته ادای تکلیف کردند.»

عفت و پاکدامنی

عفت و پاکدامنی، برازنده‌ترین زینت زنان و گران‌قیمت‌ترین گوهر برای آنان است. «حضرت زینب(س) درس عفت را به خوبی در مکتب پدر آموخت، آنجا فرمود: مجاهد شهید در راه خدا، اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت دارد، اما عفت می‌ورزد. نزدیک است که انسان با عفت فرشته‌ای از فرشتگان باشد.» حضرت زینب(س) عفت خود را در سخت‌ترین شرایط نشان داد. این بانوی بزرگوار و مبارز در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام سخت‌ بر عفت خود پافشاری کرد. تاریخ‌نویسان گفته‌اند: او صورت خود را با دستش می‌پوشاند و با حیاء و عفاف بر سر یزید فریاد می‌آورد که: «ای پسر آزاد شده‌هایی از جدمان؛ پیامبر اسلام(ص) آیا این عدالت است که زنان و کنیزکان خود را در پشت پرده نگه‌داری و دختران رسول خدا(ص) را به شکل اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟ نقاب آنان را دریدی و صورت‌های آنان را آشکار کردی؟»

ولایت‌مداری

قرآن بدون قید و شرط در کنار اطاعت مطلق از خداوند، دستور به اطاعت از پیامبر و صاحبان امر‌، یعنی ائمه اطهار(ع) می‌دهد، و می‌گوید از خداوند و رسول و جانشینان اطاعت کنید.

حضرت زینب(س) چند مرحله از جان امام سجاد(ع) دفاع کرد و تا پای جان از او پشتیبانی کرد.

1ـ در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) برای آخرین بار، درخواست یاری کرد، فرزند بیمارش امام سجاد(ع) روانه میدان شد.

حضرت زینب(س) با سرعت حرکت کرد و از رفتن او به میدان جلوگیری کرد.

2ـ بعد ازظهر عاشورا هنگام حمله دشمنان به خیمه‌ها، شمر تصمیم گرفت‌، امام سجاد(ع) را به شهادت برساند، ولی حضرت زینب(س) فریاد زد: تا من زنده هستم نمی‌گذارم جان زین‌العابدین به خطر بیفتد.اگر می‌خواهید او را بکشید، اول من را بکشید. دشمن با دیدن این وضع از قتل امام(ع) صرف‌نظر کرد.

3ـ زمانی که ابن‌زیاد فرمان قتل امام سجاد را صادر کرد، حضرت زینب(س) آن حضرت را در آغوش گرفت و با خشم فریاد زد: ای پسر زیاد! خون‌ریزی بس است. دست از کشتن خاندان ما بردار.

صبر

یکی از معروف‌ترین صفت‌های انسان‌های کامل، صبر و بردباری است. در ماجرای کربلا آنچنان صبر از خود نشان داد و تسلیم به رضای خداوند شد که صبر از او خجالت کشید و ابن‌زیاد از پاسخ یک زن اسیر تعجب کرد و از صبر، استقامت و تسلیم حضرت زینب در مقابل مصیبت‌ها شرمنده شد.

ایثار، شجاعت و شهامت

حضرت زینب در ماجرای کربلا از سهمیه آب و غذای خود استفاده نمی‌کرد و آن را نیز در بین کودکان تقسیم می‌کرد.

او سختی‌ها و تازیانه‌ها را به جان می‌خرید و نمی‌گذاشت بر بازوی کودکان بزنند. حضرت زینب(س) شیرزن هاشمی لقب گرفته است.

چون مردان بر سر دشمن فریاد می‌زند. توبیخ می‌کند، تحقیر می‌کند و از کسی ترسی ندارد و در میان برق شمشیرها فریاد می‌زند می‌گوید:«آیا در میان شما یک مسلمان نیست.» و در مجلس ابن‌زیاد بدون توجه به قدرت او فریاد می‌زند و می‌گوید« او فاسق است».

مقاله

نویسنده جمیله مهدوی‌نیا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS