دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

مناصب و فعالیتهاى اجتماعى

آیت الله یزدى تا پیروزى انقلاب اسلامى همواره با کوشش و تحمل زحمات طاقت فرسادر کنار عالمان و مردم ظلم ستیز ایران، رسالت الهى خویش را به بهترین صورت انجام داد و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچون سربازى فداکار، خالصانه، یار ولایت فقیه بود و در این راستا، مسئولیت هاى فراوانى را از طرف امام خمینى پذیرا شد و بعد از رحلت امام نیز مناصب متعددى را به فرمان مقام معظم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه اى بر عهده گرفت.

پیشینه فعالیت هاى سیاسى و اجتماعى عالم نستوه و فقیه آگاه به زمان، آیت الله یزدى، نشان از اعتقاد راسخ و باور محکم وى نسبت به لزوم تحقق حکومت اسلامى و ایجاد نظام اسلامى است او در عمل نیز بر این باور صحه گذاشته، از هیچ کوششى در راه پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهورى اسلامى دریغ نکرد و همواره بار مسئولیت هاى گوناگونى را به دوش کشید تا جایى که امام خمینى او را متعهد به انقلاب و دردآشناى اسلام و انقلاب معرفى کردهمان طورى که در حکم انتصاب وى به عضویت فقهاى شوراى نگهبان چنین آمده است:

«جنابعالى را که از افراد متدین، مورد وثوق و درد آشناى اسلام و انقلاب مى باشید، به عنوان یکى از فقهاى شوراى نگهبان منصوب مى نمایم».([35])

ورود امام خمینى به قم، در سال 1357ش. و سکونت در منزل آیت الله یزدى([36])، نشان از عمق اعتماد امام نسبت به او و گویاى قرب و منزلت ویژه وى نزد امام مى باشد و این، جایگاهى بس بزرگ است که نصیب هر کس نمى شود.

آیت الله مصباح یزدى در مورد ثبات قدم و کوشش هاى بى دریغ آیت الله یزدى در جهت تحقق نظام جمهورى اسلامى و تثبیت و بقاى آن چنین مى گوید:

«از ویژگى هاى اخلاقى و شخصیتى ایشان، حساسیت نسبت به مسائل دینى و اجتماعى است که همواره از دوران جوانى تا کنون، جهت فکرى و رفتارى ایشان را تعیین کرده است و قبل از انقلاب، بارها در اثر سخنرانى هاى اعتراض آمیز به رژیم گذشته و حمایت از نهضت امام، به زندان و تبعید کشیده شدند و بعد از پیروزى انقلاب، بنابر تشخیص وظیفه، مسئولیت هاى خطیرى را عهده دار شدند».([37])

برخى از فعالیت ها و مناصب آیت الله یزدى بعد از انقلاب به طور اختصار عبارتند از:

1. مدیریت استقبال از امام خمینى، هنگام ورود وى به قم در سال 1357ش. و ترتیب دادن مقدمات سکونت وى در قم.([38])

2. مسئول دفتر امام در قم، در سال 1357ش.([39])

3. رئیس دادگاه انقلاب اسلامى قم.

4. نمایندگى مجلس شوراى اسلامى (دوره اوّل و دوم).([40])

5. عضو فقهاى شوراى نگهبان.([41])

6. امام جمعه موقت شیراز، بعد از شهادت آیت الله دستغیب در سال 1360ش.([42])

7. نماینده مجلس خبرگان رهبرى (دوره دوم) از استان تهران.([43])

8. عضو هیئت بررسى پیش نویس قانون اساسى.([44])

9. نمایندگى امام براى حل مشکلات سیاسى و اجتماعى برخى از شهرها.

امام خمینى در تاریخ 1358ش. طى حکمى خطاب به وى چنین نوشت:

بسمه تعالى

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد یزدى دامت افاضاته

لازم است جنابعالى براى تنظیم امور و ارشاد و نصیحت اهالى و قضاوت شرعیه، مسافرتى به شهرهاى سقز، قهرمان شهر (کرمانشاه)، اسلام آباد، ایلام و دیگر شهرهایى که مسافرت بدانها را در استان هاى غرب لازم تشخیص دادید، بروید و ضمن انجام وظایف محوله، مردم را به اتحاد و یگانگى دعوت نموده، از اختلاف و تفرقه برحذر دارید و نسبت به وظیفه خطیرى که در این موقع حساس دارند، آشنا سازید. از خداى تعالى، عظمت اسلام و مسلمین و موفقیت همگان را خواستارم».([45])

10. رئیس قوه قضاییه بعد از رحلت امام خمینى.([46])

11. امام جمعه موقت تهران.

12. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS