دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله ذبیح الله محلاتی مشتاق عسکری

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله ذبیح الله محلاتی مشتاق عسکری

همراه انقلاب اسلامى

شیخ ذبیح الله محلاّتى در ایّام انقلاب شکوهمند اسلامى ایران در تهران به سر مى برد، اگر چه از مبارزات و فعّالیت هاى او در این باره اطّلاعاتى در دست نیست و شاید به سبب کهنسالى، توان چنین فعّالیت هایى را نداشته است امّا در آثارش نکات قابل توجّهى به چشم مى خورد که نشانگر خشنودى او از انقلاب ایران و حمایت او از مستضعفان است.

او در آثارش، خصوصاً آثارى که بعد از انقلاب به چاپ رسانیده است ظلم هاى رضا شاه و محمّدرضا شاه را یادآور مى شود و از کشف حجاب و تبعید و توبیخ علماى اسلام به عنوان بزرگترین ستم ها یاد مى کند.

وى پس از یادآورى نامِ وزیران دوران رضا شاه از قبیل: ذکاءالملک، معروف به محمّدعلى فروغى، حسنعلى منصور، دکتر محمّد مصدّق، حسین علاء و... در تشریح کارهاى محمّدرضا شاه مى نویسد:

«این جماعت که هر یک نخست وزیر شدند در مدّت وزارت خود نفعى به ایران نرسانیدند و همه شاگرد آمریکا بودند و شاه آریامهر رئیس شاگردها بود.»

او ضمن انتقاد از شاه مى نویسد:

ـ... وى با دین مقدّس اسلام معارض بود، اگر چه اقرار لسانى داشت، ولى عملاً مخالف بود، مذهب زردتشتى را ترویج مى کرد و او را پیغمبر گرامى ایران مى دانست.»([16])

وى به مبارزات امام در مقابل تاراج نفت توسط آمریکا اشاره مى کند و مى گوید:

«اتّفاقاً حقیر روزى در مسجد اعظم قم که ایشان درس مى گفتند پاى درس حاضر بودم که فرمود: شاه ما را به آمریکا فروخت. ثروت ما را در اختیار یهودى ها قرار داد و کلمات دیگر که فراموش کرده ام. به واسطه این کلمات این مرد بزرگ را به ترکیه تبعید کردند.»([17])

عشق به امام امّت

او که عاشق حقیقت راستین بود هنگامى که شنید امام در سال 1357 ش. پس از سال ها تبعید به ایران باز مى گردد، بى اختیار اشک از چشمانش جارى شد. که نشانگر علاقه زیاد وى به امام بود.([18])

وى در جاى دیگر از زندگى نامه امام به شجاعت ملّت ایران در برابر رژیم پهلوى اشاره مى کند و مى نویسد:

«حقیر که شجاعت و صبر و ثبات ملّت ایران را دیدم به یاد حدیث مروى از موسى بن جعفر(علیهما السلام)افتادم که فرموده: مردى از اهل قم مردم را به سوى خدا دعوت مى کند. قومى با او همراهى کنند مانند پاره هاى آهن و صرصر عاصف و باد مخالف آن ها را نلغزاند. از جنگ با دشمن ملول نمى شوند و ترسى در دل آن ها راه ندارد، بر خدا توکّل دارند و عاقبت از ]آن [متقین است.([19])

ولایت فقیه

شیخ ذبیح الله محلاّتى پس از ذکر تاریخ رأى مردم به جمهورى اسلامى و حکومت ولى فقیه، ضمن تأیید این حکومت، کتاب کوچکى که در برابر مخالفان چاپ شده مى ستاید و متن کامل آن را مى آورد که قسمتى از آن چنین است:

«ولایت فقیه که امتداد ولایت حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله)است براى ایصال به حقّ و تطهیر زمان و تصحیح جامعه و تهذیب رهبرى، اینک به دست منتخبین امّت در قانون اساسى به تصویب رسیده است. تا عزّت قومى و قدرت معنوى و تشکل معنوى تباه نشود و شعله هاى تشیّع فرو نمیرد و شیعه که جریان اصیل حماسه کلّى اسلام است در برابر امپریالیسم شرق و غرب و صهیونیسم، قدرت تعهد و مقاومت را از دست ندهد و این ولایت براى عزّت قرآن و شکوه قبله و حشمت اسلام و حقوق خلق ها بسى گرانبهاست... .»([20])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS