دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

تلاشهاى تبلیغى و فرهنگى

او از نخستین سالهاى تحصیل به امر مهم تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت. در اولین مسافرت تبلیغى ماه محرم همراه حجت الاسلام آقا شیخ مهدى غفارى تهرانى، به اردکان یزد رفت[12] و دو ماه محرم و صفر را به تبلیغ در محافل مختلف این شهر گذراند. یکى از ثمرات این سفر آشنایى و ارتباط با آیت الله آقا سید روح الله خاتمى بود. حسن خلق، مردم دارى و خدمت رسانى به محرومان و سایر فضائل اخلاقى این روحانى مخلص موجب شد که آقاى استادى از ارادتمندان وى شود.[13]

آیت الله استادى یک محرم و رمضان دیگر، در «قالهر» کاشان و ماه رمضان دیگرى در اهواز به تبلیغ پرداخت و چون نامه اى از طرف شخصى به آیت الله حاج سید على بهبهانى رامهرمزى داشت، وارد منزل او شده و آقاى رامهرمزى او را به منطقه «باغ ملک» فرستاد، ولى چون شرایط باغ ملک مناسب نبود، به اهواز آمد و از آنجا به قم بازگشت، اما این رویداد موجب نشد او از امر تبلیغ و ارشاد دست بکشد.[14]

اطراف تهران، بعضى مساجد تهران، اطراف کرج، قم و کاشان از جمله مناطقى بودند که وى در برخى از سالها و ایام تعطیلى و تبلیغى به ارشاد و راهنمایى مردم مى پرداخت.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى فعالیتهاى تبلیغى و فرهنگى اش را توسعه داد و حتى به شهرهاى تبلیغى و فرهنگى خارج از کشور رفت. در سفر به لندن در کنگره «امام حسین و نهضت عاشورا» و در لبنان در مراسم بزرگداشت سید عبد الحسین شرف الدین به سخنرانى پرداخت.[15]

حضور و سخنرانى در کنگره ها، سمینارها و محافل علمى از قبیل کنگره شیخ انصارى، شیخ فضل الله نورى، میبدى، شهید سید حسن مدرس، میرزا کوچک خان جنگلى، فاضلین نراقى، سید عبد الحسین شرف الدین، اقتصاد اسلامى و شناخت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)در ایران را مى توان از تلاشهاى فرهنگى و تبلیغى وى به شمار آورد. سخنرانى قبل از خطبه هاى نماز جمعه تهران و امامت جمعه شهر قم از دیگر فعالیتهاى اوست.[16]

از همه مهمتر همکارى ایشان با آیت الله خرازى و چند نفر دیگر در راه اندازى مرکز بزرگ علمى ـ فرهنگى و دینى (مؤسسه در راه حق) است، این مؤسسه مهم که در سال 1342 ش تأسیس شد، جزوات دینى و کتابهاى مذهبى در موضوعات گوناگون را به طور رایگان در سرتاسر ایران در اختیار جوانان قرار مى داد و تأثیر بسیارى در هدایت دینى آنان داشت.[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
Powered by TayaCMS