دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مهارت جذ ب جوانان 11

یکی از روشهای اختصاصی جذب جوانان خیرخواهی است بر مدار مهر و محبت و توضیح داده شد, که پیامبر و ائمه برای جذب افراد از این روش فراوان استفاده کردند.
No image
مهارت جذ ب جوانان 11

یکی از روشهای اختصاصی جذب جوانان خیرخواهی است بر مدار مهر و محبت و توضیح داده شد که پیامبر و ائمه برای جذب افراد از این روش فراوان استفاده کردند.

ادامه راههای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام :

  1. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ بزرگداشت عید غدیر خم، پوشیدن لباس نو، ترویج مسائلی مثل وقف و نذر و هدیه به اهل بیت محبت را به همراه دارد.
  2. استفاده از حس کمال جویی است؛ مردم به کمال و جمال گرایش دارند کمال جویی انسان به ویژه در سنین جوانی سبب می شود به سوی انسانهای برتر گرایش پیدا کنند. اگر چنین انسانهایی پیدا نکنند در ذهن خودشان چنین انسانهایی را پرورش می دهند و با او زندگی می کنند. لذا بیان فضیلت ها و معجزات و کرامات و شفا دادن های اهل بیت جزء این مقوله است. اهل بیت نه تنها به شیعه بلکه به همه انسانها  عنایت دارند. دختر جوانی سنی بود از خطة آذربایجان بود اردو آمده بود حرم حضرت فاطمة معصومه می آید و زیارت می کند و مي رود بعد از مدتی مریض می شود بطوری که پزشکان ناامید می شوند و می گویند کاری از دست ما برنمی آید و خلاصه متوسل می شود به حضرت معصومه (س) شب می بیند که حضرت شفایش می دهد آمده بودند حرم و بخشی هست که کرامات حضرت را مي نویسند و سند می کنند این جریان را ثبت کردند. کرامات اینها بسیار زیبا و دل انگیز است. زیبایی های عاشورا شجاعت هایی است که از خود نشان دادند یکی بعد از دیگری میدان می رفتند در برابر لشکر اینگونه اینها برای جوانان دل انگیز است. طرح اینکه اهل بیت به عنوان چهره های آرمانی می تواند محبت ایجاد کند. امام رضا (ع) می فرماید: پرهیزکاری ، پاکدامنی، راستگویی، شایستگی، تلاش امانت داری نسبت به نیک و بد، سجود طولانی شب زنده داری، پرهیز از حرام ها، معاشرت خوب و رفتار مناسب با همسایه، بخشش و نیکی، پرهیز از آزار و گشاده رویی و خیرخواهی و رحمت برای مومنان، از دین و مرام ائمه (ع) است. (تحف العقول، ص 416)
  3. معرفی ولی نعمت ها ؛ از هر کسی که ما مهر و محبت ببینیم دل به او می بندیم. در زیارت جامعه هست، به سبب موالات و دوستی شما خداوند نشانه های دینمان را به ما آموخت و آنچه از دنیایمان تباه شده بود اصلاح کرد، به سبب دوستی شما سخن تمام شد و نعمت و عظمت یافت تفرقه ها به همدلی گرایید و.... امام می فرمود، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، فداکاری سیدالشهداست که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است، شهادت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد، اگر قیام سیدالشهدا نبود امروز ما هم نمی توانستیم پیروز شویم، انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. امام صادق (ع) می فرماید: «لولاهم ما عرف الله عزوجل» (بحار ، ج 2، ص 31)
  4. ذکر فضایل و فرهنگ و تعالی اهل بیت؛ امام رضا (ع) مي فرماید: « إن الناس لو علموا محاسن کلامنا لتبعونا» مردم اگر خوبی های حرف ها و تعالیم ما را بشناسند از ما پیروی می کنند. ( کافی، ج 1، ص 193) نام گذاری اسم خیابانها به نام اهل بیت، ذکر فضایل اهل بیت، مسابقه حدیث گذاشتن، معرفی کودکان اهل بیت برای بچه ها و حضرت علی اکبر را به جوانها معرفی کردن.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS