دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است.
پیشگیرى از انحراف جنسى
پیشگیرى از انحراف جنسى

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است. تربیت کودکان براساس پاکدامنى از مهم‌ترین وظایفى است که بر دوش پدران و مادران قرار گرفته است.

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«مِنْ حقّ الولدِ عَلى والدِهِ ان یُحسّن اسمَهُ اذا ولد، وَ اَنْ یعلّمه الکتابة اذا کَبُرَ، وَ اَنْ یَعُفَّ فرجه اذا اَدْرَکَ.» [50]

«از حقوق فرزند بر پدر آن است که پس از تولد نام نیکو بر وى نهد، و آنگاه که به سن آموزش رسید [خواندن و] نوشتن بدو بیاموزد، و پس از بلوغ از انحراف جنسى او جلوگیرى کند.»

تربیت براساس عفت و پاکدامنى مستلزم پیشگیرى از انحراف در مرحله پیش از بلوغ است.

نخستین علامت پیشگیرى نیز دور داشتن کودک از انگیزش جنسى و آگاهى از چگونگى آن است.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«وَالّذى نَفْسى بیده لَوْ اَنَّ رجلاً غَشِىَ امرأته و فِى البیت صبّىٌ یراهما و یَسْمَعُ کلامهما و نَفسهما ما اَفْلَح ابداً، اِنْ کانَ غلاماً کان زانیاً اَوْ جاریةً کانت زانیةً.» [51]

«قسم به آنکه جانم در دست اوست اگر مردى با همسرش مجامعت کند و در خانه کودکى باشد که آنها را مى‌بیند و صدا و نفسشان را مى‌شنود هرگز سعادتمند نخواهد شد، اگر پسر باشد، زانى، و اگر دختر باشد، زانیه خواهد گردید.»

از روشهاى دیگر پیشگیرى، جدا کردن بستر خواب کودکان است. حضرت امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«... وَ فَرِّقُوا بینهم فِى المضاجعِ اِذا کانُوا ابناء عشر سنین.» [52]

«... کودکان آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند بستر خوابشان را جدا کنید.»

جدا کردن بستر خواب پسران و دختران ضرورت بیشترى دارد. حضرت امام باقر ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«یُفَرَّقُ بینَ الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فِى الْمَضاجِعِ اِذا بلغُوا عَشْر سنین.» [53]

«بستر خواب پسران و دختران (زنان) آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند، جدا مى‌شود.»

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرموده است:

«الصَّبِىُّ وَ الصَّبِىُّ، و الصبىُّ و الصبیّة، و الصِبیَّةُ وَ الصبیّة یُفَرَّقُ بینهم فِى المضاجِعِ لِعَشْرِ سنینَ.» [54]

«بستر خواب کودکان ده ساله: پسر بچه از پسر بچه، پسر بچه از دختربچه، و دختربچه از دختربچه جدا مى‌شود.»

حضرت امام صادق ـ علیه‌السلام ـ از نزدیک کردن دختر شش ساله به غیر محارم خود نهى کرده است:

«اذا أتى علیها ستّ سنین فلا تَضَعْها عَلى حُجْرِکَ.» [55]

«دختر بچه نامحرم وقتى به شش سالگى رسید، او را بر دامنت منشان.»

نیز از بوسیدن دختر بچه نامحرم نهى فرموده است:

«اِذا بَلَغَتْ الْجارِیةُ الْحُرَّةُ سِتّ سِنینَ فَلا یَنْبَغى لَکَ اَنْ تُقَبِّلَها.» [56]

«دختر بچه آزاد وقتى به سن شش سالگى رسید، برایت شایسته نیست او را ببوسى.»

[چنان که گذشت] مقصود، نبوسیدن او از جانب بیگانگان است، نه پدر و مادر و عمو یا محارم دیگر.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«... وَالغلامُ لا یُقبّلُ المرئةَ اذا جاز سَبْعَ سنینَ.»

«پسربچه‌اى که از هفت سالگى گذشته (وارد هشت سالگى شده)، نباید زنى [نامحرم] را ببوسد.»

اما آنگاه که انحراف جنسى پدید آمد، مى‌باید اقدامات تنبیهى را براى بازدارى از تکرار عمل به کار گرفت. از امام صادق ـ علیه‌السلام ـ درباره حکم پسربچه ده ساله‌اى که با زنى زنا کرده سؤال شد، حضرت فرمود:

«یُجَلَّدُ الغلامُ دونَ الْحَدِّ.» [57]

«به کم‌تر از حدّ تازیانه مى‌خورد.»

در زمان حاضر بایسته است کودک را از هر آنچه که موجبات انگیزش او را فراهم مى‌آورد، بازدارند؛ همانند کتابهاى قصه و رمان، عکس و تماشاى فیلمهاى منافى عفت. نیز باید مراقب کودکان در خلوتها و ارتباطاتشان با دیگر همسالان بود تا از انحراف جنسى پیشگیرى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS