دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد

امام خمینی بر کرامت انسان اعتقادی راسخ داشت و با هر دیدی اعم از فلسفی و عرفانی، امام کرامت انسان را مورد توجه قرار می داد و هرگز برای رسیدن به اهداف مقدس خود از کرامت انسان هزینه نکرد .
No image
امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران صبح امروز در همایش "امام خمینی در قلمرو دین" گفت: آیات خلقت، به وضوح خلقت انسان را از ابتدا تا پایان بیان و شاخصه کرامت انسان را مطرح می کنند . وی با اشاره به اینکه کرامت مربوط به انسان است، یادآور شد: در آیات آفرینش آدم و حوا شاخصه ملاک انسان دو چیز است عقلانیت انسان و علم انسان. هم عقلانیت و هم علم از روح خدایی ناشی می شوند. زنجانی افزود: اما منشاء اصلی این خصلت انسان و سایر خصوصیات او بی ارتباط با جسم نیست جسمی برای انسان انتخاب شده که با روح بلند و آسمانی او متناسب است، کرامت هم شامل بعد معنوی روحی انسان است و هم بعد جسمی او را شامل می شود . وی با تأکید بر اینکه مبانی فلسفی کرامت به خوبی واضح و روشن است، گفت: اما کاربرد و زوایای کرامت انسان از سوی امام بیان شده است، امروز مسئله کرامت به صورت شعار در آمده است هیچ تفکری پیدا نمی شود که با این اصل مخالفت کند، مبانی نظری مختلف در این زمینه گفته شده است، کرامت انسان مسئله ای است که دنیا بر آن وفاق دارد و دیدگاههای مختلفی در مورد آن ارائه شده است . آیت الله عمید زنجانی با تأکید بر اینکه امام خمینی همواره کرامت انسان را مورد توجه داشت، افزود: مدیریت امام قبل از انقلاب و پس از آن تمام تحولات بنیادین در بنیادهای فرهنگی و عرفی جامعه را تحت الشعاع قرار داد و وضعیت کنونی در مقایسه با سال 57 این مسئله را نشان می دهد. وی گفت: در این مسیر امام از دین انسان هزینه نکرد، دین سرمایه ای است که باید از منافع آن استفاده کنیم و مراقب باشیم به عنوان سرمایه ثابت و دست نخورده بماند، کرامت نیز نباید هزینه شود باید از منافع آن استفاده شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.

پر بازدیدترین ها

نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
Powered by TayaCMS