دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توصیه های آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج

No image
توصیه های آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال تحصیلی جاری خطاب به طلاب گفت: با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت‌های بدست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، کمال استفاده را ببرید.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود، در سال تحصیلی حوزه علمیه، خطاب به حوزویان و طلاب گفت: مکرر عرض کرده‌ام که حوزه و طلبه تعطیلی ندارد و همیشه باید در مقام کسب و تحصیل علم باشد، با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت‌های بدست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، کمال استفاده را ببرید.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به قدرت و احاطه علمای سابق بر همه مسائل پیرامون خویش اشاره کرد و افزود: سابقاً علما در هر مجلسی که جمع می‌شدند، به بحث علمی می‌پرداختند و از مطالب متفرقه‌ای که امروزه نُقل مجالس است خبری نبود؛ به همین جهت بود که قوّت علمی آنان زیاد می‌شد و اثر درس بیشتر بود.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه اثر بحث و مناظره علمی را بیشتر از درس و مطالعه صرف دانست و بیان داشت: حوزه به گونه ای بود که همه ‌جا سخن از علم بود؛ صحبت از کتاب‌های مختلف و مسائل مختلف علمی پیش‌ می‌آمد و این بحث‌ها طلاب را مجبور می‌کرد تا بیشتر مطالعه و تحقیق کنند.
وی با واجب کفایی خواندن درس و بحث برای حوزویان گفت: فرق نمی‌کند که مدرسه و کلاس باشد یا نباشد، اگر واجب است درس بخوانیم، مدرسه و کلاس هم که نباشد باید درس و مطالعه داشته باشیم و تحقیق کنیم. باید زحمت کشید تا همه سؤالات را پاسخگو باشیم.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ضرورت‌ آشنایی طلاب در زمینه‌های مختلف علمی اشاره کرد و اظهار داشت: در همه رشته‌ها باید مطالعه و تحقیق شود از جمله در علوم رجال، تاریخ اسلام، کلام، الهیات، و با توجه به این که فرقه های تازه‌ای که هر روز از گوشه و کنار دنیا سر بر می‌آورند، مطالعه و تحقیق لازم شود.
این مرجع تقلید به تبلیغات گسترده و انتشار کتب در ابعاد وسیع توسط فرقه های ضاله وهابیت و سلفی‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: مسؤولیت سنگین و خاصی برعهده روحانیت است که در مقابل این هجمه‌ وسیع و نشر اکاذیب و افتراها، ایستادگی کنند؛ حاضر جواب باشند و هر کجا و هر بحثی که پیش آمد، از عهده‌ی جواب آن برآیند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در بیان احاطه و اشراف علما به محیط پیرامون خود، به خاطره‌ای از حضرت آیت الله بروجردی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی گفته است که دیدم اشخاصی می‌آیند و سؤالات خاصی در باره امام زمان(عج) و رابطه‌ با ایشان مطرح می‌کنند؛ کنجکاو شدم و پس از بررسی متوجه شدم، کسی که خود را بسیار متدین معرفی کرده، آمده است و در میان برنامه‌ دعای ندبه ای که برگزار می‌کند، ایجاد شبهه می‌کند و بدین وسیله افکار و عقاید خود را بین مردم القا می‌کند. ایشان فرمودند که من تکلیف خود دانستم و یک ماه مبارک رمضان فقط به صحبت پیرامون این مطلب پرداختم تا بتوانم مردم را نسبت به موضوعات مطرح شده آگاه کنم.
وی ادامه داد: همان طور که در روایت آمده است، علما چشم دین و اسلام هستند و باید اطراف را ببینند و بدانند چه می‌گذرد؛ قبلاً چه بوده و الان چه شده است و نسبت به مطالب و مسائل حساس باشند و احساس مسؤولیت کنند. اگر عالمی در خانه بنشیند و فقط به عبادت بپردازد، گروه‌های باطلی که پیش آمده‌‌اند، بیشتر می‌شوند و دیگر چیزی نمی‌ماند.
این مرجع تقلید با انتقاد نسبت به شیوه‌ تجلیل از علمای گذشته افزود: می‌بینید که مدام برای علما کرامت نقل می‌کنند. از عالمان گذشته سخن بگویید، ببینید که اینها با چه کسانی مبارزه کردند و در پاسخ‌گویی به شبهات چقدر زحمت کشیدند؛ نقل این مطالب مهم است و این که شیعه و مذهب مردم را حفظ و پاسداری کردند.
این مرجع تقلید ضمن تبیین رسالت‌های حوزه علمیه و علما نسبت به نفوذ گروه های ضاله در بعضی مناطق هشدار داد و گفت: علما باید فتنه ها را خاموش کنند تا آنها نتوانند جوانان ما را گمراه و مردم بی‌اطلاع را منحرف کنند. این که بنشینیم و بگوییم که چیزی نمی‌دانیم، این ادای وظیفه نیست و در این خصوص مسؤولیم؛ به ویژه در این زمان همه موظفیم که مواظب جهات دینی و مذهبی مردم باشیم و آن را کنترل و حفظ کنیم.
این استاد عالی خارج فقه حوزه با اشاره به گستره فضای تبلیغی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: دنیا باید زیر نظر علما باشد. در گذشته اگر جنگی در چین می‌شد، تا خبر آن به ایران برسد، جنگ تمام شده بود و به تاریخ می پیوست؛ ولی امروزه اگر اتفاقی در گوشه‌ای از جهان بیفتد در تمام دنیا منعکس می شود پس علما باید در دفاع از دین و مذهب در ساسر جهان بکوشند.
وی با اشاره به مشکلات مادی طلاب در عصر حاضر تصریح کرد: علمای قبل در نهایت فقر زندگی می‌کردند و نان خالی می‌خوردند تا استقلال اقتصادی داشته باشند و آن کسی که می‌خواهد به حوزه بیاید باید بتواند قناعت و صبر پیشه کند.
این مرجع تقلید در پایان با آرزوی توفیق و موفقیت برای طلاب و علمای اسلام بیان کرد: همان طور که در دعای عهد می‌خوانیم، باید در تلاش باشیم انتظارات حضرت ولی عصر(عج) را برآورده کنیم و از انتظارات حضرت همین است که در مقام کسب علم و معارف اهل بیت(ع) تلاش کرده و پاسدار حریم اسلام و مذهب باشیم.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.

پر بازدیدترین ها

نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
Powered by TayaCMS