دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ رابطه حوزه و دانشگاه باید قوی تر از گذشته باشد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه پیام نور گفت: نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد آیات علم بود و اساس فرهنگ اسلام بر علم است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این مرجع تقلید افزود: مزیت آدم بر فرشتگان که سبب سجده‌ی آن‌ها بر آدم شد علم بوده است.
وی با بیان اینکه آغاز خلقت بشر با علم بوده است، تصریح کرد: هدف بعثت پیامبر(ص) تعلیم و تربیت بوده است و آغاز خلقت و آغاز قرآن بر محور علم استوار است.
مکارم شیرازی افزود: در دوره‌ای که علما و بزرگان ما قدم به عرصه‌ی وجود گذاشتند، اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود و علمای علوم تجربی و آزمایشگاهی خود را به بند می‌کشید و آن‌ها را مرتد می‌دانست و دانشمندان ما بودند که در کنار علمای دینی پرورش می‌یافتند.
وی ادامه داد: ما باید تاریخ علم اسلام را از ابتدای آن تدوین کرده و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم.
این مرجع تقلید گفت: اگر جوانان پیشینه علمی و تاریخی اسلام را بدانند اعتماد به نفس لازم برای ایجاد نوآوری و ابتکار و خلاقیت در آنان به وجود خواهد آمد.
او با اشاره به وضع زمانی و آلودگی بعضی از رسانه‌ها گفت: دشمن می‌خواهد با آفات و آلودگی بر دانشگاه ما راه پیدا کند تا از این آلودگی‌ها حمایت کند؛ ما نباید بگذاریم که آن قسمت از فرهنگ فاسق غرب بر دانشگاه ما تسلط پیدا کند.
مکارم شیرازی ادامه داد: برنامه‌ی سالم، کتاب درسی سالم، استاد که برنامه‌های سالم را آموزش دهد و امور جانبی که از لحاظ دینی به تقویت دانشجویان بپردازد 4 نکته‌ای است که در دانشگاه‌ها نباید فراموش شود.
وی با بیان اینکه رابطه‌ی حوزه و دانشگاه باید قوی‌تر از گذشته باشد، تصریح کرد: حوزه‌ی علمیه با داشتن 400 پژوهشگاه در علوم مختلف می‌تواند کمک خوبی برای دانشگاه در زمینه‌ی علوم انسانی باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به مسایل فرهنگی دانشگاه‌ها افزود: ‌در زمان کنونی اسباب فساد افزایش یافته و در مقابل آن ما باید عقاید دینی و فرهنگی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم در مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم.
وی با بیان اینکه بومی‌سازی دانشگاه‌ها مساله‌ی مهمی است گفت: ‌بومی کردن دانشگاه به خصوص در مورد دختران بسیار مهم است و این امر باید تقویت شود تا مشکلات اخلاقی که به واسطه‌ی بومی نبودن ایجاد می‌شود، حل شود.
مکارم شیرازی گفت: ‌هیات علمی دانشگاه‌ها باید از بهترین و با کفایت‌ترین افراد باشد و در انتخاب آنان رابطه‌ها بر ضابطه‌ها پیشی نگیرد.
وی با بیان اینکه ‌باید از آنانی که متدین و دلسوز برای مسایل اخلاقی و اسلامی هستند حمایت بیش‌تری صورت پذیرد، اضافه کرد: ‌در دانشگاه مسایل اسلامی به صورت بنیادین وجود دارد و بیشترین مشکلات مربوط به روبناست.
مکارم شیرازی با اشاره به اینکه جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها باید عملی شود گفت: با این عمل پیشرفت علمی دانشجویان از نظر علمی و اخلاقی افزایش خواهد یافت و محیط سالم‌تری برای دانشجویان فراهم می‌شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
Powered by TayaCMS