دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سیّد مرتضی خسروشاهی

No image
تالیفات آیت الله سیّد مرتضی خسروشاهی

آثار و تألیفات

آیت الله خسروشاهى، با کبر سنّ و کثرت مشاغل، در مواقعى که فراغت حاصل مى نمود، مشغول تألیف مى شد که از جمله آنها، کتب ذیل مى باشد:

1. فوائد الافهام فى قواعد الاحکام(خطى).[24]

2. نثارات الکواکب على خیارات المکاسب[25]

این کتاب تعلیقه اى است دقیق و ظریف بر مباحث خیارات مکاسب که در سال 1412ق با مقدمه فرزندش سیّد هادى خسروشاهى چاپ و منتشر شده است.

وى در این کتاب به حل مشکلات مباحث خیارات پرداخته و آنها را با توضیحى ساده و روان به قلم جارى ساخته و گاهى ایرادات محشین را بر شمرده است. عبارات کتاب به دور از اطناب و ایجاز است و مولف مقصود خود را در جملات فصیح ارائه مى دهد.

3. هدایة الاُمّة الى زیارت الائمة

که در مشهد به طبع رسید.

4. اهداء الحقیر الى اخیه البارع البصیر

این کتاب را در ردّ اوهام و خرافات فرقه ى منحرف وهابیّه نوشته شده است.[26]

علامه شیخ آقا بزرگ تهرانى، در معرفى این کتاب مى گوید:

«اهداء الحقیر بمعنى حدیث الغدیر للسّیّد المرتضى بن السّید احمد بن السّید محمّد ... و هو عن المبرّزین و عن بیت علم رفیع، جدّه السیّد محمّد بن على بن ابى الحسن، من تلامیذ العلامة الانصارى و مؤلف مشکاة المصابیح فى سنة 1269.»

این کتاب ارزشمند، تحت عنوانِ معنى حدیث الغدیر، به کوشش و مقدمه سیّد هادى خسروشاهى و مقدمه اى از امام موسى صدر، توسط مرکز بررسیهاى اسلامى حوزه علمیه قم، در 192 صفحه رقعى، تجدید چاپ شده است. عنوان نوشته امام صدر بر این کتاب سابقات الغدیر نام دارد.

5. تعلیقةٌ استدلالیّه (خطى) بر بحثِ اجتهاد و تقلید از عروة الوثقى.[27]

6. رساله عملیه، در ضمن حاشیه بر رساله آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانى (ذخیرة العباد لیوم المعاد) چاپ شده است.

7. مجلّد الطهارة (خطى) در حکم طهارت.

8. امطار الدّرّ فى مقدار الکُرّ (خطى).

9. ذورة العاده فى نیّة العبادة (خطى)[28].

10. مختصر الکلام فى حکم السلام(خطى)[29].

11. قمع الشکوک عن لباس المشکوک (خطى)[30].

12. متنزّه الاخبار، (خطى) ادلّه کراهت تشبّه به کُفّار

13. تسهیل التناول (خطى)

14. فى احکام الصّرفة المستحدثه (خطى)

15. رسالة فى التّقیه (خطى)

16. حاشیه عروة الوثقى (خطى)

17. حاشیه بر قوانین (خطى)

18. حاشیه بر رسائل شیخ انصارى (خطى)

19. حاشیه بر شرایع (خطى)

20. حاشیه بر شرح لمعه (خطى)

21. حاشیه صید و ذباحة، (خطى) مرحوم شیخ محمد حسن مامقانى22. حاشیه بر مناسک آیت الله بروجردى (خطى)

23. رسائل مفرده در مسائل متفرّقه (خطى)

24. مواعظ و منابر، 4 جلد (خطى).

آثارِ دیگر ایشان به صورت خطى بوده که برخى از آنان ناتمام مى باشند.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید مرتضی خسروشاهی

سید مرتضی خسروشاهی

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
Powered by TayaCMS