دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله محمد آصف محسنی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله محمد آصف محسنی

تأسیس حزب حرکت اسلامى افغانستان

این حزب از قدیمى ترین کارهاى این عالم وارسته است. در سال 1358 ش. و در آغاز کودتاى کمونیستى و زمینه سازى شوروى سابق براى اشغال مستقیم کشور افغانستان، آیت الله محسنى حزب حرکت اسلامى را تأسیس نمود، زیرا بر این باور بود که بدون تشکیلات، نمى توان به دفاع از حریم اسلام و کشور پرداخت. وى در مورد تاریخ تأسیس و فعالیت هاى این حزب مى گوید:

«در تاریخ 19/1/1358 ش. که کودتاى سیاه کمونیست هاى افغانى به کمک شوروى اوضاع فکرى مسلمانان کشور را متغیر ساخت، نگارنده مانند بسیارى از اهل علم و مؤمنین، کشور را ترک و به مکه مکرمه مشرّف شدم و سپس به کشور سوریه رفتم. یک روز که در حوزه علمیه دمشق نشسته بودم، به طلاب افغانى که آنجا بودند، گفتم: درس خواندن ما و شما در شرایط فعلى کشور مانند آن است که تریاک بخوریم. امروز مسئولیت ما بیش از گذشته خطیر شده و وظیفه فعلى ما جهاد کردن است. من کوشش داشتم به پاکستانبروم. و چون ویزاى پاکستان را ندادند، ویزاى ایران را گرفتم و از باب اتفاق روز آخر که جانب ایران حرکت مى کردم، چند تلگرام از طرف طلاب حوزه علمیه قم به دستم رسید. نوشته بودند: هر طورى شده به ایران بیایید. و لذا ایرانآمدم و تصمیم داشتم کارى در راستاى جهاد انجام بدهم. دو سه روزى در تهران بودم و قسمت عمده مرامنامه حرکت اسلامى را در اوائل سال 1358 به کمک جمعى از اهل علم و پس از استقرار در شهر قم، نوشتم و حزبى را بنام «حرکت اسلامى افغانستان» تشکیل دادم و مبارزه نظامى و سیاسى و فرهنگى علیه کمونیست ها و براى آزادى کشور و حفظ اسلام و اقامه حکومت اسلامى آغاز کردم، تا امروز 22/11/1370 ادامه دارد.»[26]

حرکت اسلامى در کنار سایر احزاب اسلامى به کارهاى جهادى و براندازى علیه حاکمیت کمونیستى، استبدادى، ملحد و وابسته افغانستان به فعالیت پرداخت و با ایجاد هسته هاى مقاومت، حضور فعال و چشمگیر خود را در عرصه هاى نظامى، فرهنگى و سیاسى کشور به خوبى نشان داد. پس از سقوط حکومت غیر دینى و سر کار آمدن حاکمیت مجاهدان، نیز با داشتن چند وزیر در کابینه حضور خود را همچنان در عرصه سیاسى کشور حفظ کرد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد آصف محسنی

محمد آصف محسنی

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
Powered by TayaCMS