دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی

No image
ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره جدید فصل‌نامه قبسات، نشریه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 45 فصلنامه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید، قبسات از سوی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی منتشرشد.
نشریه قبسات دارای درجه علمی، ترویجی است وهم اکنون تقاضای اخذ درجه علمی، پژوهشی آن ارایه شده است. هرشماره آن به صورت ویژه نامه در یک موضوع خاص از موضوعات دین‌پژوهی تهیه و چاپ می‌شود. این نشریه به منظورپاسخ‌گویی به پرسش های فکری محققان و دانشوران حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود تا ضمن طرح مباحث فکری و فرهنگی مورد نیاز جامعه علمی، روزنه‌ای به نقد و بررسی دیدگاه‌های موجود در فضای دین پژوهی کشور باشد.
دراین شماره از فصل‌نامه قبسات مقاله‌هایی از جمله «امامت در اندیش? اهل نظر مروی به روایات» به قلم احمد بهشتی، «نقش اهل بیت(ع) در حیات جاودانه قرآن» نوشته ابراهیم کلانتری، «عصمت امام از نگاه خرد» به قلم علی ربانی گلپایگانی و « ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبائی» نوشته قاسم اخوان نبوی به چاپ رسیده است.
در بخشی از این فصل‌نامه آمده است : « هرچند فرقه های اسلامی در مساله نبوت، چندان اختلافی با یکدیگر ندارند، در موضوع امامت، اختلاف آنها گسترده است. برخی به طور کلی امامت را انکار می کنند، ولی بیشترشان نیز ضرورت آن را پذیرفته اند. شیعیان معتقدند امام باید معصوم و منصوب از طرف خدا باشد وامام معصوم و صاحب الزّمان را منشاء معجزات می شمارند».
«امامت علی (ع) و توجیه‌های مخالفان» به قلم محمد حسن قدران ملکی، « امامت و سکولاریسم» به قلم محمد محمدرضایی، «امامت و مؤلفه‌های دموکراسی» به قلم منصور میراحمدی و «تأملی در مکتب فرآیند تکامل» نوشته محمد صفر جبرئیلی از دیگر پژوهش‌های ارایه شده در این شماره ازفصل نامه قبسات است.
فصل‌نامه قبسات به صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد و سردبیری محمد محمدرضایی هر سه ماه یک‌بار از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود.
علاقه‌مندان، اندیشمندان و پژوهشگران می توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن های 88503341 و88730446 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.qabasat.org مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
Powered by TayaCMS