دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسجد مغرب؛ آرامش بخش آبهای اقیانوس اطلس

مسجد حسن ثانی در پایتخت اقتصادی مغرب در جذب گردشگر به این منطقه اقتصادی کمک بسیاری می کند، به ویژه اینکه گلدسته 200 متری آن بر روی آبهای اقیانوس اطلس از فاصله 7 کیلومتری نیز قابل مشاهده و معنویت آن آرامش بخش این منطقه است.
No image
مسجد مغرب؛ آرامش بخش آبهای اقیانوس اطلس مسجد حسن ثانی در دارالبیضا پایتخت اقتصادی مغرب گنجینه اصیلی از معماری جهان اسلام در آفریقا را در خود جای داده است. در ساخت این مسجد که بزرگترین مسجد قاره آفریقا به شمار می رود، از 65 هزار تن سنگ مرمر استفاده شده است . نمازخانه آن مساحتی حدود 20 هزار متر مربع در 25 هزار متر مربع و دارای 1500 ستون است. همچنین مسجد دارای سه صحن عمود بر دیوار قبله است که مساحت آن 20 هزار متر مربع می رسد.
ارتفاع گلدسته این مسجد 210 متر و هر ضلع آن 10 متر است که از فاصله 7 کیلومتری نیز دیده می شود و شخص تصور می کند که به این مسجد بسیار نزدیک است، از این رو از مرتفع ترین گلدسته های جهان محسوب می شود؛ بنابراین مسجد از ظرافت و دقت هنر برجسته معماری بر روی آب برخوردار شده است که نشان می دهد مهندسان و معماران با تجربه بر آن کار کرده اند.
این مسجد بر روی آبهای اقیانوس اطلس ساخته شده؛ چرا که مغرب ساحلی طولانی از اقیانوس اطلس را از آن خود کرده است.
این مسجد علاوه بر تزئینات متعدد و استفاده از سنگ مرمر، از کاشیکاریهای رنگی در ستونها، دیوراها و گلدسته ها بهره گرفته و همچنین از آجر، سنگ مرمر، گچ و سنگهای گرانقیمت ساخته شده است. این مسجد با تزئینات بسیار زیبا از رنگهای سفید و سبز پوشیده شده است.
ساخت مسجد در شصتمین سال تولد پادشاه مغرب حسن ثانی آغاز و در سال 1993 ساخت آن به پایان رسید.
مسجد شب هنگام با اشعه لیزر تا 30 کیلومتر سمت کعبه و قبله را نشان می دهد.
نمازخانه این مسجد دارای سقفی متحرک الکترونیکی است که اگر هنگام ظهر باز شود، اشعه و نور خورشید به میان آن می تابد. نمازخانه مسجد گنجایش 25 هزار را داشته و صحن خارجی نیز 80 هزار نفر می توانند نماز بخوانند و در مجموع گنجایش بیش از 100 هزار نفر را دارد .
این مسجد سلسله قبه های متنوع و زیبایی دارد که علاوه بر تزئینات متعدد، لوسترها و چراغهایی از آن آویزان است که نور آن در شب کافی است و همه جا را روشن می کند.
برای زائران و گردشگران در همه ساعات شبانه روز باز است .
به مسجد حسن ثانی موزه، حمام بخار، کتابخانه، مدرسه آموزش قرآن کریم، سالن همایش و مراکز دیگر فرهنگی ضمیمه شده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
Powered by TayaCMS