دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آزمون بینایی Vision test

No image
آزمون بینایی Vision test

كلمات كليدي : آزمون بينايي، مقياس اسنلن، آزمون سولزر، آزمون ايشي هارا، روان سنجي

نویسنده : طيبه خلج

مردم برای موفقیت در شغل و حرفه خود، نیازمند توانایی حسی خوب مربوط به آن اندام یا لااقل بخشی از کارکردهای آن می‌باشند. یکی از این توانایی‌ها، حس بینایی است. برای سنجش توانایی‌های مربوط به حس بینایی، آزمون‌های متعددی طراحی شده است که هر کدام، یک توانایی خاص را اندازه‌گیری می‌کنند. بعضی از این آزمون‌ها به منظور سنجش توانایی‌های حسی کارکنان سازمان‌ها، در دو مرحله قبل از استخدام و در طول خدمت انجام می‌گیرند. از آنجا که توانایی‌های حسی در طول زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابند، نتایج این آزمون‌ها می‌تواند منجر به مراجعه به پزشک و بازیابی سلامت و توانایی حسی فرد در صورت کاهش آنها شود. در بعضی موارد نیز نتایج این آزمون‌ها منجر به تغییر شغل فرد می‌گردد که جهت جلوگیری از کاهش خدمات و به‌خصوص سوانح کار، ضرورت پیدا می‌کند.[1]

مقیاس اسنلن، نمونه‌ای از آزمون‌های ویژه اندازه‌گیری دقت بینایی است. دقت بینایی 20/20 به این معنا است که، شخص می‌تواند مثل فردی که چشم عادی و سالم دارد ردیفی از حروف را از فاصله 6 متری بخواند. دقت بینایی 40/20 این معنا را دارد که، شخص می‌تواند از فاصله 6 متری حروفی را بخواند که درشتی آنها در حدی است که یک فرد عادی آنها را از فاصله 40 متری می‌خواند. در این مورد دقت بینایی شخص پایین‌تر از سطح بهنجار است. دقت بینایی 10/20 نمونه‌ای از دقت بینایی در سطحی بالاتر از بهنجار است و این معنا را دارد که، شخص می‌تواند از فاصله 6 متری چیزی را بخواند که یک فرد عادی فقط از فاصله 3 متری قادر به خواندن آن است. به این ترتیب، دقت بینایی بر حسب عملکرد یک فرد عادی اندازه‌گیری می‌شود.[2]

این تست از یک صفحه سفید تشکیل شده که تعدادی حروف انگلیسی با درشتی و ضخامت متفاوت به رنگ سیاه روی آن نوشته شده است. از آزمودنی خواسته می‌شود که از فاصله 7 متری، این حروف را هر بار با یک چشم بخواند. اندازه ریزترین حروفی که قادر است بخواند و همچنین فاصله او از صفحه که در اینجا ثابت است، معیار قدرت آزمودنی از لحاظ دقت و طرح‌بینی است.

آزمون سولزر، نمونه دیگری از آزمون‌های بینایی است. این تست برای سنجش بینایی افراد بی‌سواد به‌کار می‌رود. این تست متشکل از چند حلقه می‌باشد که قسمتی از آنها در جهات مختلف بریده شده است. آزمودنی باید بتواند جهت کمان‌ها را مشخص نماید.[3]

آزمون‌های کوررنگی، نوع دیگری از آزمون‌های بینایی هستند. در این آزمون‌ها معمولا آزمودنی باید عددی را که با نقطه‌های رنگارنگ بر روی زمینه‌ای مرکب از نقطه‌های رنگارنگ نوشته شده، بخواند. رنگ‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند تا افرادی که نقص‌های گوناگونی از لحاظ تشخیص رنگ دارند، دچار اشتباه شوند. آزمون ایشی‌هارا، یکی از این آزمون‌هاست. این آزمون مخصوص سنجش قدرت تمیز رنگ‌هاست. با این آزمون مبتلایان به کوررنگی ناقص و کوررنگی کامل معلوم می‌گردند. آزمون ایشی‌هارا، تشکیل شده است از یکسری کارت با لکه‌های پراکنده رنگی که در وسط، عددی را نشان می‌دهد. افراد سالم قادر به خواندن این اعداد می‌باشند، در صورتی که افراد مبتلا به کوررنگی نمی‌توانند این اعداد را بخوانند. برای آزمون افراد بی‌سواد به جای اعداد از خطوط استفاده شده است.[4]

برای سنجش توانایی ادراک عمق، از دستگاه استریوسکوپ که توسط بروستر ـ هولمز ساخته شده است استفاده می‌شود. این آزمون بر این اساس است که آزمودنی در صورت سالم بودن، از پشت این دستگاه دو حرف F و L را منطبق بر هم و به‌صورت E می‌بیند، اما چنانچه مبتلا به لوچی چشم باشد دو حرف را مجزا و دور از هم مشاهده می‌کند. دستگاه استریوسکوپ پولفریک و همچنین دستگاه دیپلوسکوپ رمی نیز به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.[5]

مقاله

نویسنده طيبه خلج

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS